Aluepuntarin uusi tekoälymalli ennustaa alueellisen kysynnän kehitystä tulevaisuudessa
Loppuvuodesta Aluepuntariin on tulossa merkittävä päivitys: alueellisen kysynnän ennustaminen. Tämä uusi ominaisuus vastaa suoraan asiakasrajapinnasta tulleisiin toiveisiin. "Asiakkaat eivät enää tyydy pelkkään nykyhetken tietoon, vaan tarvitsevat myös historian ja tulevaisuuden näkymiä," kertoo Rasmus Siljander, Data Scientist Alma Property Insightsilta. Ennusteiden avulla asiakkaat voivat paremmin valmistautua tuleviin muutoksiin ja tehdä informoidumpia päätöksiä.
Tällä hetkellä Aluepuntarin käyttöliittymässä on mahdollista tarkastella menneisyyden ja nykyhetken hakutilastoja sekä niiden kehitystrendiä. Uuden ominaisuuden myötä alueellisten myyntikohteiden hakumäärät laajenevat vuoden päähän ulottuvilla kuukausittaisilla ennusteilla. Tämä on tärkeä lisä, sillä se mahdollistaa pidemmän aikajänteen suunnittelun ja päätöksenteon.
Laadukas data ennusteiden takana
Ennusteiden laadukkuus riippuu suoraan käytetyn datan tarkkuudesta ja relevanssista. "Ennusteet ovat juuri niin laadukkaita kuin se data, mihin ne pohjautuvat," Siljander toteaa. Alma Property Insightsilla on käytössään laaja ja monipuolinen datakokonaisuus, johon kuuluu mm. Etuovi.comin uniikki hakudata. "Meidän valttikorttina onkin ehdottomasti ainutlaatuinen ja laadukas data. Etuoven ja Vuokraoven hakudata on uniikkia, jota muilla ei ole tarjota."
Ennusteiden luomisessa hyödynnetään myös ulkoisia tietolähteitä, kuten Tilastokeskuksen ja Euroopan keskuspankin tarjoamia makroekonomisia indikaattoreita sekä sosiodemografisia tietoja. Näiden tietojen yhdistäminen mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen markkinoiden kehityksestä ja auttaa tekemään tarkempia ennusteita.
Yhteistyö kehitystyön ytimessä
Alueellisen kysynnän ennustaminen on esimerkki tehokkaasta yhteistyöstä eri sidosryhmien välillä. ”Tämän projekti on ollut hyvä esimerkki siitä, miten tiedonjako ja jatkuva iteratiivinen yhteistyö voivat edistää kehitystyön tehokkuutta ja laatua. Säännöllinen vuoropuhelu asiakkaidemme sekä muiden Alman asumisen datatiimien kanssa on mahdollistanut arvokkaan osaamisen jakamisen ja yhteistyö tulee kasvattamaan palvelukyvykkyyttämme myös tulevaisuudessa”, Siljander kertoo. Erilaisten asiantuntijatiimien yhteistyö takaa sen, että ennustemallit ovat mahdollisimman relevantteja ja luotettavia.
Siljanderin mukaan yksi suurimmista haasteista on oikeiden valintojen tekeminen ennustemallin suunnitteluvaiheessa. ”Datan ja arkkitehtuurin puolesta kehitysmahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat, ja aina löytyy vaihtoehtoja, mihin suuntaan ennusteita voisi kehittää.” Oikean ratkaisun löytäminen vaatii tiimiltä jatkuvaa oppimista ja innovointia. ”Tarkoituksena on kuitenkin kehittää ennustemalli, joka tuo asiakkaalle aitoa lisäarvoa”, Siljander jatkaa.
Asiakaslähtöiset ennusteet
Asiakastarpeet ovat olleet keskiössä uuden ominaisuuden kehittämisessä. Ennusteet tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden nähdä, miten hakumäärät todennäköisesti kehittyvät tulevaisuudessa. Tämä tieto voi olla korvaamatonta esimerkiksi kiinteistönvälittäjille, rakennusyrityksille ja sijoittajille, jotka haluavat pysyä askeleen edellä markkinamuutoksista. Mittavat investointi- ja hankepäätökset tehdään usein vuosia ennen, kuin kohteet todellisuudessa päätyvät markkinoitaviksi. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää, että päätöksentekovaiheessa on mahdollista nähdä myös pidemmälle tulevaisuuteen.
Ennustemallien kehittäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii sekä datan että menetelmien jatkuvaa tarkastelua ja parantamista. Tavoitteena on tarjota asiakkaille mahdollisimman tarkkoja ja relevantteja ennusteita, jotka tukevat heidän päätöksentekoa ja liiketoimintaa.
Tulevaisuuden näkymät
Alueellisen kysynnän ennustaminen on vasta alkua. Tulevaisuudessa Alma Property Insights aikoo laajentaa ennustepalveluitaan entisestään ja hyödyntää uusia teknologioita ja menetelmiä.
Uuden ennusteominaisuuden myötä Aluepuntari ei ainoastaan tarjoa nykyhetken ja menneisyyden dataa, vaan avaa myös ikkunan tulevaisuuteen. Tämä tekee siitä entistä arvokkaamman työkalun kaikille, jotka haluavat ymmärtää ja ennakoida alueellisia markkinatrendejä.