Huoneistotietojärjestelmä digitalisoi asunto-osakkeita koskevat tiedot ja omistajamerkinnät
Kiinteistö- ja huoneistohausta löytyy huoneistotietojärjestelmään kirjatut tiedot, jolloin käyttäjä löytää helposti kaiken tarvitsemansa tiedon asuntokauppaa varten yhdestä järjestelmästä.
Suomessa otettiin vuonna 2019 käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä (HTJ), jonka tavoitteena on saada kaikki asuinhuoneistoja koskevat tiedot sähköiseen muotoon ja parantaa näin huoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta. Järjestelmään kerätään vähitellen kattavat tiedot mm. osakehuoneistojen ominaisuuksista, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista.
Huoneistotietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen uudet taloyhtiöt on perustettu ainoastaan digitaalisesti, eikä perinteistä osakekirjoja enää paineta. Vanhempien taloyhtiöiden siirtyminen järjestelmään on kaksivaiheinen ja sen on määrä tapahtua vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöt siirtävät osakeluettelonsa järjestelmään. Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään, osakkeenomistaja rekisteröi omistuksensa.
Hae käyttöoikeutta ajoissa
Vuodesta 2024 eteenpäin kaikki omistajatiedot löytyvät yhdestä rekisteristä ja asuinhuoneistojen kauppa digitalisoituu entisestään. Rekisteriä ylläpitää Maanmittauslaitos ja tietojen hyödyntämiseen tarvitaan käyttölupa, jota voivat hakea mm. pankit ja kiinteistövälittäjät sekä muut asunto-osaketietoa työssään tarvitsevat.
Asunto-osakekaupan digitalisoituminen etenee kovaa vauhtia, joten nyt on hyvä hetki varmistaa tarvittavat luvat kuntoon, jotta HTJ-tiedot ovat saatavilla helposti Alman Kiinteistö- ja huoneistohausta. Huoneistotietojärjestelmän käyttöluvan saamisessa voi kestää jopa useampi viikko, joten vaikka digitaalinen asuntokauppa tai HTJ:n taloyhtiö- tai huoneistotiedot eivät vielä tuntuisikaan ajankohtaiselta, kannattaa lupaprosessi laittaa aluille hyvissä ajoin. Luvan saaminen ei aiheuta lisäkustannuksia, mutta se on hyvä hoitaa ajoissa kuntoon. Tällöin on mahdollista tarvittaessa hakea Kiinteistö- ja huoneistohausta esimerkiksi taloyhtiön Osakeluettelo ja Osakehuoneistotuloste - ajantasaisina suoraan HTJ:stä.
Kiinteistövälittäjien uudet toimintatavat
Huoneistotietojärjestelmän myötä myös kiinteistövälittäjien työhön tulee muutoksia. Toimintatavan valitsemiseksi tulee selvittää, kuuluuko taloyhtiö huoneistotietojärjestelmään ja onko myyjällä osakekirja vai sähköinen omistajamerkintä. Tulevaisuudessa kiinteistövälittäjällä on kolme uutta mahdollista toimintatapaa kaupankäynnin pohjana:
- Välitettävä huoneisto on taloyhtiössä, joka on jo huoneistotietojärjestelmässä. Tämän tieto on helposti tarkistettavissa Kiinteistö- ja huoneistohausta. Tarkista samalla, onko myyjä omistajana osakeluettelossa. Ellei näin ole, myyjän on syytä rekisteröidä oma omistuksensa huoneistotietojärjestelmään ennen myyntiä.
- Taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä, mutta myyjällä on vielä paperinen osakekirja. Tässä tapauksessa myyjä tekee merkinnän osakekirjaan normaalisti. Ostajan on puolestaan haettava omistusoikeuden rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta kahden kuukauden kuluttua kaupan allekirjoituksesta ja toimitettava samalla paperinen osakekirja Maanmittauslaitokselle mitätöitäväksi.
- Myyjällä on jo sähköinen omistusmerkintä huoneistotietojärjestelmässä. Tällöin ostajan on haettava omistusoikeuden rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta ja myyjän on annettava suostumus uuden omistajan omistusoikeiden rekisteröinnille. Suostumus voidaan osoittaa liittämällä hakemukseen esim. jäljennös kauppakirjasta ja myyjän yhteystiedot, jotta Maanmittauslaitos voi varmistaa suostumuksen myyjältä.
Alman asumisen palvelut ammattilaisille auttavat tehostamaan asuntokauppaan liittyviä prosesseja tarjoamalla kaikki digitaaliseen asuntokauppaan tarvittavat palvelut aina tiedonhausta kaupantekoon. Huoneistokauppa on mahdollista hoitaa tällä hetkellä digitaalisena paperisilla osakekirjoilla DIAS Digitaalinen asuntokauppa -palvelussa.
Huoneistotietojärjestelmän lupahakemus kiinteistövälittäjälle
Hae lupaa Huoneistotietojärjestelmän (HTJ) tietojen hyödyntämiseen seuraavien ohjeiden mukaan:
- Tutustu esitäytettyyn lupahakemukseen ja sen ehtoihin täällä. Hakemuksella näkyy kuvitteellisen yrityksen yhteystiedot.
- Jos lupahakemukseen esitäytetyt valinnat koskien palveluita ja niiden käyttötarkoitusta ovat osaltanne oikein, pyydämme vahvistamaan sen tällä lomakkeella. Samalla vahvistatte, että olette tutustuneet luvan ehtoihin ja annatte Almalle valtuutuksen hakea palvelun käyttölupaa puolestanne Maanmittauslaitokselta.
Jos haluatte muuttaa esitäytetyn hakemuksen tietoja koskien palveluita ja niiden käyttötarkoitusta, olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme tietopalvelut(at)almatalent.fi
HUOM! Tällä hakemuksella lupaa voivat hakea vain kiinteistövälittäjät. Jos edustat jotain muuta toimialaa ja tarvitset käyttöluvan Huoneistotietojärjestelmän tietojen tarkasteluun, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kun huoneistotietojärjestelmän käyttölupa on kunnossa, voi Kiinteistö- ja huoneistohausta tarkistaa maksutta, onko tietyn taloyhtiön osakeluettelo jo viety HTJ:ään tai mitkä osakeryhmätunnukset kuuluvat mihinkin taloyhtiöön. Näin jo ennen kohteen välityssopimuksen tekemistä on tiedossa, onko taloyhtiö digitalisoinut jo osakeluettelonsa ja kohteen myyntiin vodaan varautua paremmin. Jos yhtiön tiedot löytyvät huoneistotietojärjestelmästä, voit hakea palvelustamme esimerkiksi taloyhtiön ajantasaisen Osakeluettelotulosteen.