Ihana, kamala sähköpostimarkkinointi
Mikä on kustannustehokkain tapa tehdä markkinointia? Millä markkinointikeinolla on paras ROI? Mihin markkinoinnin kanavaan yritykset aikovat panostaa eniten tulevina vuosina? Mikä markkinoinnin muoto on tehokkain tapa sitouttaa asiakasta ja syventää suhdetta?
Yllättynette ehkä, että sähköpostimarkkinointihan se. Samalla se on myös eniten mielipiteitä jakava, keskustelua herättävä ja yleisöä ärsyttävä markkinoinnin muoto, keino ja kanava – mistä kulmasta asiaa ikinä haluaakaan tarkastella.
Tässä ristitulessa on välillä vaikea valita puolensa. Sähköpostin edut ovat kiistattomat, samoin sen haitat. Mitä mieltä sähköpostista siis pitäisi olla?
Mielestäni tärkeintä on tiedostaa sen molemmat puolet: tehokkuus ja vaarallisuus. Mikään ei ole helpompi tapa pilata omaa mainettaan kuin rehellinen, kohdentamaton spämmi. Toisaalta on vaikea keksiä toista kanavaa tai viestinnän muotoa, johon yhdistyisivät samat edut kuin sähköpostissa. Sen avulla voi sekä kertoa tarinan että tavoittaa laajan yleisön.
Sähköposti on uniikki tunniste
Sähköpostin muodossa toteutetut uutiskirjeet, oppaat, käyttäjätiedotteet ja muut kohdennetut viestit ovat minulle kullanarvoisia keinoja pysyä ajan hermolla ja saada uusinta tietoa niin markkinasta, kilpailijoista kuin asiakkaistamme. Tutkimukset puhuvat samaa kieltä. Myös moni muu yritys, johtaja, myyjä ja markkinoija luottaa sähköpostin voimaan ja mahdollisuuksiin. Sähköposti ei ole kuollut vaan päinvastoin: se elää ja voi oikein hyvin.
Sähköposti on myös loistava tapa pitää oma liidi- ja asiakaskanta ajan tasalla. Matti Virtasia voi olla useampia jopa samassa yrityksessä, mutta sähköpostiosoite on aina uniikki päättäjän tunniste. Jos sähköpostia lähettäessä vastaanottajaa ei löydy, on päättäjä lopettanut kyseessä olevassa yrityksessä. Tämän tiedon avulla henkilö voidaan passivoida CRM:ssä ja muissa mahdollisissa asiakasrekistereissä.
Massasähköposti vai kohdistettu sähköpostimarkkinointi
Massasähköposteja saa jokainen aika-ajoin. Sen tunnistaa siitä, että se ei kosketa millään tavalla sinun tilannettasi. Sähköpostimarkkinoinnissa personointi on valttikortti. Kun viestisi on suunnattu muutamalle valikoidulle henkilölle sen sijaan, että se olisi yleinen massasähköposti, viestisi todennäköisyys resonoida vastaanottajan kanssa kasvaa huomattavasti. Tämä johtuu siitä, että voit kohdentaa viestisi paremmin vastaanottajan etujen, tarpeiden ja käyttäytymistietojen mukaisesti. Kohdennuksen voi rajata jopa muutamaan kymmeneen henkilöön. Rajauksessa voidaan käyttää signaaleja kuten uusi yrityskauppa, laajentuminen tiettyyn kaupunkiin tai tilinpäätöksestä löytyviä lukuja. Räätälöinti ja kohdentaminen kasvattaa sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta.
Onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin checklist
Sähköpostimarkkinointi on yksi nopeimmista keinoista pilata yrityksen maine, suututtaa prospektit ja asiakkaat sekä pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vahinkoa yrityksen sähköpostipalvelimille ja muulle yrityksen sähköpostiliikenteelle. Sen takia haluan nostaa esiin meidän kriittisimmät ohjenuoramme, joiden noudattamista vaadimme aina myös asiakkailtamme.
Mikäli nämä asiat ovat teillä kunnossa, niin anna palaa, vain taivas on rajana. Käytä sisällön luomiseen mielikuvitusta, tarinoita, kuvia, asiantuntijoita ja ammattikirjoittajia. Me Almalla autamme mielellämme niin kohderyhmien suunnittelussa kuin asiakasrekisterinne ylläpidossa. Viedään yhdessä sähköpostimarkkinointi seuraavalle tasolle.
Ajantasaiset sähköpostilistat markkinointiin
Tarjoamme ajantasaiset B2B-kohderyhmän sähköpostilistoja myynnin ja markkinoinnin kampanjoihin. Kohderyhmähaun avulla voit valita useiden kriteerien ja titteleiden mukaan tavoiteltavia yrityksiä ja henkilöitä.