IMT:n kasvu jatkuu kunnianhimoisesti – Kasvaja-sertifikaatti on yksi virstanpylväs matkalla
IMT, eli entinen Ikaalisten Matkatoimisto, on vuonna 1991 perustettu matkatoimisto, joka on nähnyt matkailualan valtavat muutokset aina Neuvostoliiton hajoamisesta koronapandemiaan. Nyt IMT on saavuttanut Kauppalehden Kasvaja-sertifikaatin, joka myönnetään yrityksille, jotka ovat merkittävästi kasvattaneet liikevaihtoaan toimialaansa verrattuna.
”Kasvaja sertifikaatti on yksi mittari siitä, että asioita on tehty oikeasuuntaisesti, ja siitä olen iloinen”, toimitusjohtaja Esa Talonen sanoo.
Koronapandemia romahdutti hetkessä koko matkailualan
Koronapandemia romahdutti matkailualan, ja IMT ei ollut poikkeus. Liiketoiminta pysähtyi lähes kokonaan ja liikevaihto romahti. Yritys joutui sopeutumaan täysin uudenlaiseen tilanteeseen.
”Meillä oli selkeä kasvupolku olemassa, sitten tuli covid ja se vei mukanaan liiketoiminnan ihan kokonaan.”
Pandemian jälkeen yritys panosti vahvasti matkailun uudelleenkäynnistämiseen, mutta nopeasti kävi ilmi, että paluuta vanhoihin volyymeihin ei olisi nopealla aikataululla. Tämä johti merkittäviin rakenteellisiin muutoksiin yrityksen toiminnassa.
”Kun me tajusimme, että liiketoiminta ei palaudu samoihin volyymeihin, kuin ennen covidia, me jouduttiin siinä aika kovaan kulupuolen rakenteelliseen muutokseen”, sanoo Talonen.
Kuluttaja käyttäytymisessä näkyy selvä muutos
Koronapandemia muutti matkailijoiden käyttäytymistä merkittävästi. Yksittäiset perheet ja pariskunnat ovat siirtyneet yhä enemmän verkkopalveluiden pariin ja etsivät matkoja suoraan palveluntarjoajilta.
"Kuluttajat etsivät suoraan palveluntuottajalta enemmän matkoja ja matkapalveluita. Lentoyhtiöt ja laivayhtiöt ovat kehittäneet omia kanaviaan, ja myös hotellivarausmahdollisuuksia on tullut enemmän. Nämä kilpailevat yhä enemmän matkapakettien kanssa", Talonen kertoo.
Asiakastarpeen ymmärtäminen matkatoimiston keskiössä
IMT:n kasvu takaisin entisiin lukemiin ja sen ylittäminen on vielä kesken, mutta yritys luottaa vahvasti asiakasymmärrykseensä ja suomalaisten matkailijoiden ainutlaatuisten tarpeiden täyttämiseen. Tämä lähestymistapa on ollut avainasemassa yrityksen kasvussa.
"Kyllä me myös täältä matkailun näkökulmasta ollaan omanlainen kansa ja meillä on erityinen lokaatio. Me olemme niin kuin saaressa ja saarista tarvitsee lähteä laivalla tai lentäen liikenteeseen. Sekin tekee jo suomalaisen vapaa-ajan matkustamisen aika lailla uniikiksi ja omanlaiseksi.”
Tulevaisuus rakennetaan vahvan perustan päälle
IMT on osoittanut kykynsä sopeutua matkailualan murroksiin ja hyödyntää uusia mahdollisuuksia. Kasvaja-sertifikaatti on merkki siitä, että suunta on oikea, mutta toimitusjohtaja Esa Talosen mukaan se on vasta alkua.
“Meillä on kohtalaisen kunniahimoinen viisivuotissuunnitelma, että kymmenkertaistaa oma liikevaihto seuraavan viiden vuoden aikana. Matkailussa on käynnissä digitaalinen disruptio ja siihen liittyy se, että miten matkapaketteja rakennetaan ja on rakennettu. Pakettimatkailun markkina on edelleen Suomessa iso.”
IMT:n tarina osoittaa, että toipuminen isoista haasteista vaatii aikaa, mutta oikeilla valinnoilla ja asiakaslähtöisyydellä kasvu on mahdollista. Vaikka pandemiaa edeltävään tasoon on vielä matkaa, Kasvaja-sertifikaatti antaa vahvan signaalin siitä, että yritys on oikealla tiellä kohti kestävää menestystä.