Johtaja – tiedätkö, mitä tehdä erityyppisissä häi­rin­tä­ti­lan­teis­sa?

13.02.2025 12:40

Esihenkilön on aina puututtava tietoonsa tulleeseen häirintään.

”Työyhteisössämme on hankala työntekijä, joka provosoi ja ärsyttää toisia työntekijöitä. Minuakin esihenkilönä alkaa ärsyttää jatkuvat vaatimukset, provosointi ja kiukuttelu. Mitä minun pitäisi tehdä?”

Älä lähde provosointiin mukaan. Jos sinua ärsytetään, älä hankaloita yhteistyötä tai kieltäydy toimimasta asiallisesti tai hoitamasta lakisääteisiä velvoitteitasi. Hoida työnantajavelvoitteesi huolellisesti ja asianmukaisesti aivan kuin hoitaisit ne mukavankin ihmisen kanssa. Jos vastaat huutoon, voit olla varma, että jokainen laiminlyöntisi kostautuu: oikein tarjoat änkyrälle entistä enemmän pontta olla hankala.

Epäasiallisuuksia ei kuitenkaan tarvitse sietää. Lakisääteiset esihenkilövelvollisuutesi sinun tulee hoitaa toisen käytöksestä riippumatta. Esihenkilönä sinun tulee olla vastuullinen ja kypsä osapuoli. Pidä lakisääteiset velvollisuudet ja mahdolliset käytökseen sekä epäasiallisuuksiin liittyvät teemat erillisinä.

Pahin tilanne on se, että esihenkilöä syytetään epäasiallisesta käytöksestä. Jos olet valinnut lähteä koston tielle, syntyy väistämättä tilanne, jossa teet virheliikkeen. Se saattaa kyseenalaistaa koko esihenkilötoimintasi, vaikka olisitkin koko asiakokonaisuudessa muutoin oikeassa. Pidä pää kylmänä, hoida asiat asianmukaisesti ilman, että tunteesi vaikuttavat toimintaasi.

Huolehdi samalla myös toisten työntekijöiden kuormituksen hallinnasta. Sinun täytyy pyrkiä hallitsemaan työntekijöiden kuormitusta sopivin keinoin esimerkiksi työterveyden tuella, mutta samalla pyrkiä ratkomaan soveltuvin keinoin kyseisen työntekijän aiheuttamaa haastetta.

Artikkeli on katkelma maaliskuussa ilmestyvästä Markus Lustigin kirjasta Häirinnän selvittäjän käsikirja (Alma Insights 2025).

Kirjoittaja Markus Lustig

Aiheeseen liittyvää