Kilpailijaseuranta – työkalut kilpailijoiden seuraamiseen
Kilpailijaseuranta on keskeinen osa menestyvää liiketoimintaa. Se auttaa ymmärtämään markkinoiden liikkeitä, tunnistamaan mahdollisuuksia ja reagoimaan kilpailijoihin. Työkaluja kilpailijaseurantaan on moneen lähtöön niin ilmaisia kuin maksullisia. Käymme lävitse muutamia eri työkaluja, joita vastaamme on tullut. Osa listalla on itsestään selvyyksiä, mutta toivottavasti löydät myös uusia välineitä.
1. Google
- Google-haku: Ylivoimaisesti tärkein väline. Tee säännöllisiä hakuja kilpailijoistasi ja heidän tuotteistaan. Käytä hakusanoja, jotka liittyvät alaanne.
- Google Alerts: Luo hälytyksiä kilpailijoidesi nimistä ja muista relevantteista avainsanoista. Saat sähköpostitse ilmoituksia aina, kun uusia mainintoja ilmestyy verkossa.
2. Sosiaalinen media
3. Kilpailijoiden mainonta
- Facebook Ads Library: Voit käydä katsomassa, millaisia mainoksia kilpailijoilla on käynnissä Metan palveluissa, mutta myös millaisia on ollut.
- LinkedIn mainokset: Myös Linkedin mainoksia voi käydä katsomassa samanlaisesti kuin Metalla. Syötä yrityksen nimi ja katso, mitä he mainostavat palvelussa.
4. Kilpailijoiden verkkosivut
- Semrush: Voit tutkia Semrushin kautta, millä hakusanoilla kilpailijoiden sivuille tullaan, mitkä ulkopuoliset sivut linkkaavat heidän sivuihinsa, mitä uusia sivuja kilpailijoille tulee ja miten he pärjäävät tietyissä hakusanoissa. Semrush on maksullinen, mutta sitä voi käyttää myös tietyiltä ominaisuuksiltaan maksutta.
- Ubersuggest: Hyvin samankaltainen palvelu kuin Semrush, mutta siinä on hieman laajemmat ominaisuudet ilmaiskäytössä kuin Semrushilla.
5. Taloudelliset tiedot
- Alma Analysaattori: sisältää suomalaisten yritysten tietoja ja tilinpäätöksiä. Analysaattorin avulla voidaan tutkia toimialan tai yksittäisen yrityksen tietoja sekä lukea tilinpäätösanalyysejä. Lisäksi palvelussa on mahdollista seurata yrityksien uusimpia signaaleja, kuten uudet rekrytoinnit , ja talouslehdissä olevia uutisia (Kauppalehti, Arvopaperi, Talouselämä ja muut Alman lehdet).
Kilpailijaseuranta on jatkuva prosessi, joka vaatii säännöllistä seurantaa ja analyysia. Käyttämällä monipuolisia työkaluja ja palveluita voit saada kattavan kuvan kilpailijoidesi toiminnasta ja markkinastrategioista. Yhdistämällä ilmaisia ja maksullisia resursseja voit tehostaa kilpailijaseurantaa ja pysyä askeleen edellä kilpailijoitasi.