Kun bisnestarinoiden asiantuntija tuli itsekin tenhoavan tarinan höynäyttämäksi
Vastuullisuustrendin aallonharjalla aito bisnestarina on ylivoimainen sepitettyyn nähden. Mutta niin vain on tietokirjailijan itsekin pitänyt oppia tarinan iskuvoimasta kantapään kautta.
Kaksitoista ainutlaatuista yritystarinaa sisältävästä tietokirjastani jäi pois juttu, jonka todella olisin halunnut kertoa. Viime syksyn ja talven aikana haastattelin teokseeni Uskallus ja tarinat bisneksessä (Alma Talent, 2022) muun muassa the other danish guyn Tommi Lähdettä, Deafmetal-kuulokojeinnovaation tehnyttä Jenni Ahtiaista, Finlaysonin Jukka Kurttilaa sekä Inarissa toimivaa duojária Elle Valkeapäätä.
Eräs projektin varrella haastattelemistani henkilöistä oli yrittäjä ja myynnin ammattilainen, asiansa osaava tekijä, jonka puheessa kaikui intohimo oman yrityksen alaan ja tekemiseen. Anonymiteettinsa suojaamiseksi en tässä paljasta, millä toimialalla kyseinen henkilö toimii. Kutsuttakoon häntä vaikkapa keksityllä nimellä Pasi.
Pasin haastattelussa aiheena oli yrityksen vahvan oman tarinan merkitys brändin rakentamisessa ja markkinointiviestinnässä. Oli selvää, että tässä oli toimija, joka ymmärsi elämyksellisen tarinankerronnan ja mieleenpainuvien kohtaamisten päälle. Keskusteluissamme Pasi jakoi auliisti monipuolisen uransa varrella keräämiään oppeja. Vinkkejä tarjoamalla hän sanoi erityisesti haluavansa auttaa uransa alussa olevia yrittäjiä ja tekijöitä onnistumaan yritysviestinnässä. Tähän aiheeseen hänellä olisikin ollut paljon annettavaa.
Epäilykset heräävät
Kävi kuitenkin niin, että Pasin yrityksen taustoja tarkistettaessa sain lopulta käsiini useita langanpätkiä, jotka herättivät epäilyksiä. Sain kuulla asiakkaiden tekemistä reklamaatioista sekä taloudenpitoon ja henkilöstöhallintoon liittyvistä ongelmista. Alkoi näyttää selvältä, että yrityksen toimintaperiaatteet ja -tavat eivät olleet kestävällä pohjalla.
Oli pakko pysähtyä hetkeksi. Ja katsoa peiliin. Ensin tietysti tunsin itseni idiootiksi. Kuinka en ollut nähnyt koko kuvaa aikaisemmin? Ja oliko minulla nytkään riittävästi tietoa tehdäkseni sen johtopäätöksen, että yrityksessä ei ole kaikki kunnossa?
Aika pian sitten tunsinkin jo itseni – no, ihmiseksi. Kuten meille kaikille joskus käy, olin minäkin nyt tullut tarinan iskemäksi. Olin niin viehtynyt siitä innostuksen tunteesta, joka tarttui kertojasta kuulijaan, sekä eteeni auenneen yritystarinan kiehtovista yksityiskohdista, että faktojen tarkistus viivästyi sen kriittisen rahtusen verran.
Tulevaisuudenkestävä yritystarina on läpinäkyvä perustuksiaan myöten
Uskallus ja tarinat bisneksessä ruotii vaikuttavan yritysviestinnän saloja tarinatalouden ja aikamme vastuullisuustrendin ristiaallokossa. Teoksessa hahmotellaan raameja sille, millainen rooli tarinoilla on yhteiskunnassamme. Ja sille, miten monikäyttöinen työkalu oma tarina voi olla yritykselle tai organisaatiolle, kunhan tarina vain on aito ja pesunkestävä. Rehti ja vastuullinen.
Kirjaprojektissa tulin omakohtaisesti muistutetuksi siitä, miksi tarinan voimaa on tärkeää ymmärtää. Uuden tiedon – uutisten, medioiden ja tutkittuna tietona esitetyn sisällön – äärellä jokaisen kansalaisen tulisi riittävällä tasolla pystyä hahmottamaan, millä keinoilla ja ansioilla jokin juttu tempaa mukaansa. Ja huomata, kun tunne vie.
Helppoa se ei aina ole. Tarina on ihmiskunnan vanhin viestintämuoto. Ihmisaivot on eräällä tavalla koodattu jäsentämään maailmaa tarinoiden avulla. Meissä on sisäsyntyinen alttius rakastua tarinoihin.
Helmi Saksala on yrittäjä, kirjoittaja ja viestinnän valmentaja. Hän on kehittäjätyyppi, joka on toiminut monissa rooleissa luovilla aloilla sekä tuottanut sidosryhmätapahtumia tulevaisuustalossa. Saksala auttaa itsenäisiä toimijoita tunnistamaan tarinansa ja erottumaan omilla vahvuuksillaan. Saksalan kirja Uskallus ja tarinat bisneksessä on nyt saatavilla.