Ostorekisteristä buustia markkinointiin
Ostorekisteri tarkoittaa – kirjaimellisesti – ostettua rekisteriä, eli ulkopuoliselta taholta markkinointitarkoituksiin hankittua listaa potentiaalisista asiakkaista. Ostorekisteriä ei saa missään nimessä sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin, koska ostorekisteri on aina tarkoitettu tilapäiseen käyttöön.
Ostorekisteri on omiaan tietyissä tilanteissa. Liiketoimintaa, myynnin edistämistä ja markkinointia ei kuitenkaan tule koskaan laittaa ostorekisterien varaan, vaan suurin osa panostuksista kannattaa tehdä omaan asiakas- ja markkinointirekisteriin. Ostorekisteri voi kuitenkin olla oiva lisäapu liiketoiminnan tehostamisessa.
Yrityksen laajentuessa uusille markkinoille tai hakiessa aggressiivisesti kasvua uusista asiakassegmenteistä avuksi tarvitaan monenlaisia markkinointitoimenpiteitä. Omasta rekisteristä ei ole paljon iloa, jos se ei sisällä lainkaan tätä potentiaalia. Inbound ei ole mikään taikasana, sillä jos kukaan ei löydä yrityksen nettisivuja, niin tyhjästä on paha nyhjäistä. Mikä siis avuksi?
Ensin tarvitaan kontakti
Ensimmäinen askel näkyvyyden hankkimisessa on saada kontakti potentiaalisiin asiakkaisiin, tehdä yritys jotenkin tunnetuksi ja herättää kiinnostusta. Tähän on paljon keinoja, mutta ei oikeastaan yhtään kaiken kattavaa oikotietä. Näkyvyyttä voi ostaa hyvin monipuolisesti – ja kalliisti.
Edullisin keino olisi kannustaa yrityksen edustajat aktiiviseen some-elämään, mutta valitettavasti tämä on monelle yritykselle hyvin haastavaa, jopa mahdotonta. Totuus kun on se, että suomalaisista yrityksistä yli 93 prosenttia on alle 10 työntekijän yrityksiä.
Muutaman brändilähettilään tästä ehkä saa, mutta heidän avullaan ei tavoiteta koko potentiaalimarkkinaa. Varsinkin kun muistetaan, että näissä pienissä yrityksissä työpäivät ovat jo muutenkin pitkiä ja työtehtävät hyvin monipuolista osaamista vaativaa. Some-aktiivisuus vie aikaa, ja hyvät tulokset edellyttävät kunnollista paneutumista asiaan.
Hakukoneoptimointi, mainonta, alan tapahtumat ja mediat ovat helpommin toteutettavia keinoja tuoda potentiaalisia asiakkaita lähemmäs, mutta näihin saa uppoamaan pitkän pennin eikä tavoitettavuus ole taattu. Kun budjetti ja resurssit ovat rajallisia, kannattaa panostaa täsmäiskuihin ja laadukkaaseen sisältöön. Tällöin on ostorekisteri paikallaan.
Ostorekisterillä tavoitat juuri sen oikean
Ostorekisterin avulla voidaan tavoittaa nopeasti laaja ja todella hyvin kohdennettu joukko. Viesti menee myös varmasti perille, sillä sähköpostiosoite on aina päättäjän henkilökohtainen tunniste. Hyvin otsikoitu ja rakennettu viesti herättää kiinnostuksen ja parhaassa tapauksessa kääntää vastaanottajan nettisivuillenne, jolloin saatte kontaktin suoraan oikeaan henkilöön ja yrityksenne markkinointirekisteriin lihaa luiden ympärille.
Pidättehän silti mielessänne, että ostorekisteri on aina vain buusti muulle markkinoinnillenne. Ostorekisteriä ei koskaan saa viedä sellaisenaan markkinointirekisteriin, vaan vastaanottajan tulee aina ensin aktivoitua jollain tavalla suuntaanne. Ja muistattehan, että ostorekisteriä saa käyttää ainoastaan BtoB-puolen päättäjille suunnatussa markkinoinnissa ja vain heidän työhönsä liittyvissä asioissa. Kuluttaja-asiakkaille markkinoitaessa on vastaanottajalta saatava aina ensin markkinointilupa.