Sähköinen kiinteistökauppa lopettaa aikataulurumban
Sähköinen kiinteistökauppa yleistyy kunnissa ja kaupungeissa tasaisen varmasti. Hämeenlinnassa on huomattu, että sähköinen kauppa onkin nopeaa, helppoa ja luotettavaa, eikä ollenkaan monimutkaista.
Kun Hämeenlinnan kaupunki siirtyi maaliskuussa käyttämään Alma Talentin kiinteistökauppapalvelua tonttikaupoissa ja maanvuokrasopimuksissa, siirtymä mietitytti työntekijöitä. He pohtivat muun muassa, miten asukkaat mahtavat ottaa palvelun vastaan ja miten asiakirjojen arkistointi hoituu.
Lopulta sähköiseen palveluun siirtyminen sujui jouhevasti, ja palvelusta on tullut pelkästään positiivista palautetta sekä asukkailta että kaupungin työntekijöiltä. Palvelun käytön kokevat helpoksi jopa he, jotka eivät muuten ole kovin tottuneita tietotekniikkaan. Katso videolta Hämeenlinnan kaupungin kokemuksia Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotosta.
Sähköinen palvelu tuo kiinteistökaupan kotisohvalle
”Palvelun myötä aikataulujen puljaaminen loppui. Nyt jokainen kaupan osapuoli voi allekirjoittaa kaupan tai vuokrasopimuksen missä ja milloin vain. Enää asiakkaiden ei tarvitse järjestää työvuoroja tai vapaapäivää allekirjoittamista varten”, kertoo palveluasiantuntija Sirpa Rahikainen.
Nopeus ja joustavuus ovatkin Alma Talentin kiinteistökaupan luonnostelupalvelun isoin etu. Myös Hämeenlinnan kaupungin virkamiehet ovat kertoneet, että palvelu nopeuttaa ja helpottaa heidän työtään. Palveluun voi luoda valmiita esiasetuksia ja syöttää valmiiksi esimerkiksi erilaisia kauppojen ehtoja.
Luonnostelupalvelu auttaa välttämään virheitä
Sopimuksen laatiminen on kiinteistökaupan luonnostelupalvelun esiasetusten ansiosta nopeaa, ja virheiltä vältytään, kun tietoja ei tarvitse joka kerta naputtaa systeemiin manuaalisesti. Tietojen säilyminenkään ei ole ongelma, sillä niin luonnokset kuin allekirjoitetut sopimuksetkin säilyvät sähköisessä arkistossa.
Vaikka käyttöönotto mietitytti hämeenlinnalaisia, sujui kaikki lopulta paremmin kuin hyvin. Käyttöönottokoulutukset järjestettiin asiakkaan toiveen mukaan netin välityksellä, ja Alman henkilökunta tukee tarvittaessa matkan joka vaiheessa.
- Emme jätä asiakasta oman onnensa nojaan.
Ajankäyttö tehostuu välittömästi
Olli Kinnarinen kertoo, että kun sopimukset on saatu allekirjoitettua ja käyttöönottokoulutus järjestettyä, on luonnostelupalvelu valmiina käyttöön. Hän lupaa, ettei käyttöönottoon liity turhauttavaa opettelukautta, jolloin kaikki tuntuu aiempaa hitaammalta ja hankalalta, vaan aikaa alkaa säästyä saman tien.
Mutta hävittääkö sähköinen asiointi inhimillisen kanssakäymisen kiinteistökaupasta kokonaan?
- Ei tietenkään. Se vain tuo lisää vaihtoehtoja ja uusia tapoja palvella asukkaita. Usein kuntalaiset arvostavat tätä vaihtoehtoa.
- Ja voihan esimerkiksi allekirjoitustilaisuuden järjestää halutessaan niin, että kaikki osapuolet ovat samaan aikaan paikalla ja päälle juodaan kahvit. Allekirjoitukset vain tehdään eri tavalla kuin ennen: sähköisesti.