Työn merkitys tekee myyjästä menestyjän
Työn merkityksestä on puhuttu viime vuosina paljon ja se on isossa roolissa myös myyntityössä. Merkityksen löytäminen auttaa löytämään innostusta ja sisäistä motivaatiota työtä kohtaan, joka näkyy niin työn jäljessä kuin sitoutumisessa.
Tarkastellaan asiaa esimerkin kautta. Kaksi henkilöä rahaa kiviä. Toinen heistä kertoo raahaavansa kiviä ja toinen väittää rakentavansa linnaa. Jälkimmäinen on löytänyt työlleen merkityksen.
Tämä esimerkki pätee myös tämän päivän työelämässä. Oman työn merkityksellisyyttä voidaan tarkastella miettimällä, mitä teet työksesi ja miksi teet juuri sitä, mitä olet tekemässä?
Myyntityö herättää meissä monenlaisia tunteita. Moni asiantuntija, jonka pitäisi myydä ajatuksiaan ja ideoitaan asiakkailleen, ei miellä olevansa tekemässä myyntityötä. Moni selkeää myyntityötä tekevä ei halua käyttää sanaa ”myyjä”. Myyntityö tuo monelle mieleen luukuttajat ja puolipakolla asiakkaansa puolelleen taivuttavat vilunkityypit. Myyntityötä on monenlaista, mutta ajatelkaapa maailmaa ilman myyjiä?
Myyjän pohjimmainen tehtävä on auttaa asiakkaita
Aloitan myyntivalmennukseni puhumalla arvoista, työn merkityksestä ja ylpeydestä. Onnistumisen ja myyjän kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että työ, jota hän tekee, sopii hänen omaan arvopohjaansa. Olen minäkin kauan sitten ollut myyntityössä, jossa asiakasta sai lievästi huijata, kunhan ei jäänyt kiinni. Se ei sopinut minulle.
Moni myyjä lähestyy omaa työtään tarjoamiensa palveluiden tai tuotteiden kautta. Minun tehtäväni on myydä ATK-ratkaisuja, saattaa joku ajatella. Se ei ole totta. Hänen tehtävänsä on auttaa asiakkaitaan. Tarjottavat tuotteet ja palvelut ovat vain väline tämän isomman merkityksen saavuttamiseksi. Minun tehtäväni yritysvalmentajana ei ole pitää valmennuksia. Minun tehtäväni on auttaa asiakkaita pärjäämään entistä paremmin.
Oletko sinä ylpeä siitä, mitä sinä teet työksesi? Toivottavasti olet! Ylpeys omasta työnantajasta, tarjottavista tuotteista ja palveluista sekä omasta työstä ovat tärkeitä myyjän menestymisen kannalta. Ylpeys ei tarkoita ylimielistä käyttäytymistä, jossa peli on voitettu jo ennen sen alkamista. Ylpeys tarkoittaa itsensä kunnioittamista ja itseluottamusta siihen, että tekee oikeita asioita ja haluaa auttaa asiakkaitaan. Tämä tervehenkinen ylpeys näkyy kehonkielessä ja kuuluu puhelimessa soittajan äänessä. Lysyssä oleva, työtään ja olemassaoloaan vähättelevä tyyppi ei herätä luottamusta kuulijan korvassa.
Myynti on innostuksen tartuttamista
Miten innokkuus näkyy myyjän otteissa ja tekemisissä? Osaako myyjä tartuttaa innostuksensa kuulijaansa? Ihmisen temperamentti määrittelee, kuinka hän innostuksensa osoittaa. Asiakkaan mielestä yli-innokas myyjä ei saa viestiään perille. On myyjän ammattitaitoa osata säädellä omaa puhettaan ja käyttäytymistään, jotta se kohtaa asiakkaan maailman. Voisin kuvitella, että Kimi Räikköselle ei myydä matkapuhelinliittymää käyttämällä ylisanoja ja vilkkaasti elehtimällä.
Usein ajatellaan, että myyjään innostus omaan työhönsä on suoraan luettavissa hänen palkastaan. Sitä innostuneempi myyjä, mitä enemmän hän työllään tienaa. Jos palkka on ainoa innostuksen lähde, tämä kaivoon kannettu vesi ei kauan kestä. Myyjällä täytyy olla aito sisäinen liekki asiakkaiden auttamiseen. Jokaisen myynnin esihenkilön tulisi tietää, mikä on kullekin myyjälleen tärkeää elämässä.
Itsenäisyys, kyvykkyys, uuden oppiminen ja yhteisöllinen toiminta ovat yleisiä sisäisen innostuksen lähteitä. Jokainen arvostaa niitä eri tavalla. Ne yhdistettynä riittävään palkkatasoon tarkoittavat, että myyjä sitoutuu työhönsä ja on innostuneena valmis auttamaan asiakkaitaan.