Arviointi: Kanta-palvelut tuottavat merkittävää hyötyä asiakkaille ja terveyspalveluihin
Kanta-tietojärjestelmäpalvelut ovat onnistuneet terveydenhuollon palveluiden digitaalisen infrastruktuurin järjestämisessä, kertoo tuore arviointi. STM toteutti keväällä 2024 asiantuntijoita, tiedonhallinnan kehittäjiä ja käyttäjiä osallistavan Kanta-tietojärjestelmäpalveluiden arvioinnin.
Kanta-palvelut on kokoelma valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluja, jonka velvoitteet perustuvat lainsäädäntöön. Kansalaisille tunnetuin osa palveluista on OmaKanta. Ammattihenkilöille Kanta-palvelut mahdollistavat erityisesti asiakas- ja potilastiedon välittämisen eri toimijoiden välillä.
Kanta-palveluiden arvioinnin tavoitteena oli tuottaa kattava analyysi Kanta-palveluiden kehityksestä ja toiminnallisuudesta terveydenhuollon näkökulmasta.
Kanta-palveluiden hyödyt merkittäviä
Arvioinnin tulosten mukaan Kanta on keskeinen terveydenhuollon infrastruktuuri, joka helpottaa potilastietojen jakamista organisaatioiden välillä. Arviointiin osallistetut asiantuntijat näkivät, että Kanta-palveluiden puuttuminen olisi merkittävä heikkous niin terveyspalveluiden toteuttamiselle kuin yksittäiselle henkilöllekin.
Tulevaisuuden kehitysehdotuksina Kanta-palvelujen tehokkaampaan hyödyntämiseen esitettiin muun muassa tekoälyn integrointia, millä voitaisiin tuottaa kustannustehokkaammin esimerkiksi ammattihenkilön tarvitsemaa tietoa laajasta Kanta-sisällöstä.
Arvioinnissa esitettiin myös seitsemän ehdotusta jatkotoimenpiteiksi, joiden kautta Kanta-palveluiden potentiaalia voitaisiin entistä tehokkaammin hyödyntää.
Arviointi osana laajempaa kokonaisuutta
Kanta-arviointi perustui digitalisaation ja tiedonhallinnan strategiassa tunnistettuun tehtävään uudistaa Kanta-palveluiden kehittämistä. Tehtävä on osa Kansallisen palvelureformin digitalisaatio-ohjelmaa. Ohjelman seuraavassa vaiheessa toteutetaan linjaava selvitys kansainvälisistä tietomalleista Suomen palvelujärjestelmän ja sen digitaalisen infrastruktuurin kokonaisuuden näkökulmista.
Kansallisten ja alueellisten toimijoiden roolia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden kehittämisessä tarkennetaan erillisessä Visio 2030 -työskentelyssä.
Arviointiraportti on luettavissa verkossa:
Kanta-tietojärjestelmä-palvelut: Terveydenhuollon digitalisaation kehityksen arviointi 2010–2024.
Lähde: sosiaali- ja terveysministeriön (STM) tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.