Arviointineuvosto: Aserikoksia koskevan esityksen vaikutusarvioinnissa puutteita
Lainsäädännön arviointineuvoston mukaan aserikossäännösten muuttamista koskevassa lakiehdotuksessa kuvataan seikkaperäisesti asiaan liittyvää sääntelyä.
Lakiehdotuksessa on tuotu esille tavoitteiden toteutumiseen ja vaikutuksiin liittyviä epävarmuuksia. Esitysluonnoksen perusteella on arviointineuvoston mukaan vaikea muodostaa selkeää kokonaiskuvaa ehdotetuista muutoksista ja niiden keskeisimmistä vaikutuksista. Esitysluonnoksessa ei ole esimerkiksi arvioitu vaikutuksia perus- ja ihmisoikeuksien sekä erilaisten ihmisryhmien näkökulmasta. Ehdotetun muutoksen vaikuttavuutta olisi hyvä seurata arviointitutkimuksella.
Esityksessä muun muassa ehdotetaan, että ampuma-aseen mukana pitäminen yleisellä paikalla tai kulkuneuvossa ilman oikeutta sellaisen aseen hallussapitoon lisättäisiin törkeän ampuma-aserikoksen tekotavaksi. Mainitun rikoksen vähimmäisrangaistus korotettaisiin kahdeksi vuodeksi vankeutta. Uutena rikoksena säädettäisiin rangaistavaksi ampuma-aseen käsittely vakavan rikoksen tekemistä varten, josta tuomittaisiin enintään neljän vuoden vankeusrangaistus. Esitysluonnoksella tavoitellaan uusien rikosten tekemistä estävää vaikutusta sekä siitä odotettavaa suojeltavien oikeushyvien tehokkaampaa suojaa.
Arviointineuvosto pitää puutteena, että lakiehdotuksessa ei ole arvioitu vaikutuksia perus- ja ihmisoikeuksiin. Lakiesityksessä tulee kuvata eritellymmin esityksen kannalta keskeiset perusoikeudet ja se, miten muutos vaikuttaa näiden perusoikeuksien toteutumiseen. Esimerkiksi vankeusrangaistuksella ja telekuuntelulla puututaan ihmisten perusoikeuksiin, kuten henkilökohtaiseen koskemattomuuteen tai yksityiselämän suojaan. Lisäksi ampuma-aseilla voidaan tehdä rikoksia, jotka loukkaavat perusoikeuksia.
Ehdotuksessa ei ole arvioitu vaikutuksia rikoksentekijän tai uhrin näkökulmasta. Esityksessä tulee kuvata, miten vankeusrangaistus ja vankeusrangaistuksen kiristäminen vaikuttavat rikosten ennaltaehkäisyn lisäksi yksilötasolla rikoksentekijöihin. Arviossa tulisi ottaa huomioon myös rikoksentekijöiden tuen tarve ja yhteiskuntaan integroituminen.
Arviointineuvosto pitää puutteena, että esitysluonnoksessa ei ole otettu huomioon vankimäärän kasvun kustannusvaikutuksia lisävankipaikkojen rakentamiseen. Esityksessä tulee arvioida tarkemmin vaikutuksia myös rikosseuraamusjärjestelmään. Miten vankiloiden riittämätön kapasiteetti ja Rikosseuraamuslaitoksen työmäärän lisääntyminen vaikuttavat vankiloissa työskentelevien henkilöiden työoloihin ja vankien kuntoutukseen sekä työntekijöiden ja vankien turvallisuuteen?
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu aserikoksia koskevan sääntelyn muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta (hankenumero: OM077:00/2022), jonka oikeusministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 11.10.2024.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa välttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Hallituksen esitysluonnoksessa on olennaisia puutteita, ja esitysluonnosta tulee korjata neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.
Lähde: valtioneuvoston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.