Arviointineuvosto: Katujengirikollisuuden rangaistuksia koventava lakiehdotus vaatii tarkennuksia
Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut oikeusministeriölle lausunnon rangaistuksen määräämistä koskevasta lakiehdotuksesta. Arviointineuvoston mukaan ehdotus on tiivis kokonaisuus, josta käyvät ilmi keskeiset esitykset ja tavoitteet. Ehdotettuun muutokseen nähden yhteiskunnallisia vaikutuksia koskeva kuvaus on liian yleinen. Vaikutuksia tulee arvioida tarkemmin erilaisten ihmisryhmien näkökulmasta.
Lakiehdotuksessa esitetään muutettavaksi rikoslakia. Rikoksen tekeminen osana rikollisjoukon toimintaa säädettäisiin koventamisperusteeksi. Viittätoista vuotta nuoremman henkilön käyttäminen välikappaleena tahallisen rikoksen tekemisessä säädettäisiin rangaistavaksi erillisenä rikoksena. Rangaistuksen koventamisperusteeksi säädettäisiin myös henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuvan rikoksen tekeminen erityisen nöyryyttävällä tavalla. Ehdotus ankaroittaisi kyseessä olevien tekojen rangaistuksia.
Lakiehdotuksessa tulee tarkentaa kuvausta katujengirikollisuudesta. Esityksessä tulisi kuvata yleisellä tasolla katujengirikollisuuden syitä ja taustoja sekä sitä, onko kyseessä kotimainen vai laajempi eurooppalainen ilmiö. Koostuvatko rikollisjoukot tietystä väestöryhmästä, ja miten ihmiset ajautuvat kyseisten rikollisjoukkojen toimintaan mukaan?
Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksesta ei saa riittävää käsitystä, ovatko ehdotetut keinot tehokkaimpia ongelmien ratkomiseen, jotka ovat rikollisjoukkojen muodostumisen, alle rikosvastuuikäisen lapsen välillisen käytön rikoksen tekemisen ja nöyryytysväkivallan taustalla. Kuinka merkittävästi turvallisuus tai yleinen järjestys paranisivat muutoksen jälkeen? Epäselväksi jää, mikä merkitys esimerkiksi ennaltaehkäisevällä työllä olisi tavoitteiden toteutumiseen.
Lakiehdotuksessa korostetaan lasten ja nuorten kokemia rikoskokemuksia nöyryytysväkivallasta. Vaikutuksia tulee arvioida tarkemmin erilaisiin ihmisryhmiin, sillä uudet koventamisperusteet ovat alaltaan yleisiä, eivätkä vaikutukset rajoitu pelkästään nuorten tekemiin ja kokemiin rikoksiin. Nöyryytysväkivalta voi koskea myös naisia ja muita heikommassa asemassa olevia ryhmiä.
Arviointineuvosto kiinnittää huomiota siihen, että epäselväksi jää, millaisia muiden ihmisryhmien kuten esimerkiksi vanhuksien, vammaisten, naisten tai erilaisiin vähemmistöjen kokemukset ovat nöyryytysväkivallasta. Esityksessä ei ole arvioitu vaikutuksia riittävästi erilaisten rikoksen uhrien tai rikoksentekijöiden näkökulmasta.
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu hallituksen esityksen luonnoksesta rangaistuksen määräämistä koskevaksi lainsäädännöksi (hankenumero: OM095:00/2023), jonka oikeusministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 25.11.2024.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa tyydyttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Arviointineuvosto suosittelee, että esitysluonnosta korjataan neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.
Lähde: valtioneuvoston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ajankohtaiset
Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.