Asianajajille kiitosta ja kehityskohteita tuomioistuimilta
Kuva: Wesley Tingey / Unsplash
Mitä mieltä tuomarit ja tuomioistuinten henkilöstö ovat asianajajien käytöksestä ja juridisesta osaamisesta? Tätä selvitettiin Suomen Asianajajaliiton käräjä- ja hovioikeuksille tekemällä kyselyllä.
Suomen Asianajajaliitto teki alkuvuodesta 2022 kyselyn käräjä- ja hovioikeuksien tuomareille, esittelijöille ja muulle henkilökunnalle asianajajien toiminnasta. Kyselyn tarkoitus oli saada ajankohtaista tietoa asianajajien käytöksestä, juridisesta osaamisesta, mahdollisista eroavaisuuksista eri asiaryhmien kesken sekä siitä, miten tuomioistuimet näkevät asianajajaroolin osana oikeudenhoitoa. Kyselyllä kerättyä tietoa käytetään asianajajien koulutuksen suunnittelussa ja kohdistuksessa. Lopullisena tavoitteena on myös asianajajien prosessikäytäntöjen kehittäminen.
Asianajajien lojaalius päämiehelle saa tuomareilta kiitosta
Kyselyyn vastasi yhteensä 250 tuomaria ja esittelijää ja 183 tuomioistuinten henkilökunnan edustajaa. Yleisarvosanat asianajajien toiminnasta ovat positiivisia. Keskimäärin asianajajien käytöstä ja toimintaa pidettiin hyvänä ja ammattimaisena. Tuomarien ja esittelijöiden antamien arvosanojen keskiarvo oli 4,6 (asteikko 1–6). Koko kyselyn korkeimmat arvosanat asianajajat saivat tuomareilta lojaalisuudestaan päämiestään kohtaan. Kehityskohteina mainittiin se, että asianajajien ei pitäisi prosessata vain päämiestä miellyttääkseen ja ettei median edustajien läsnäolon tulisi vaikuttaa suoriutumiseen.
Asianajajien taitoja koskevissa kysymyksissä keskiarvo oli 4,2. Korkeimmat arvosanat asianajajat saivat vuorovaikutustaidoista, kielellisiä oikeuksia koskevasta ymmärryksestä sekä etäyhteyksien hyödyntämisestä. Kehityskohteina mainittiin muun muassa kirjallisen aineiston toimittaminen sähköisesti ja asiakirjojen nimeäminen tuomioistuinviraston ohjeiden mukaisesti. Lisäksi toivottiin joustavuutta istuntopäivää sovittaessa sekä aktiivisuutta sovinnon aikaansaamiseksi.
Kansliahenkilökunnalta risuja ja ruusuja
Tuomioistuinten henkilöstöltä asianajajat saivat kiitosta henkilökunnan asiallisesta kohtelusta sekä tavoitettavissa olemisesta ja yhteydenottoihin vastaamisesta. Asianajajat voisivat petrata toimintaansa olemalla hyvissä ajoin etukäteen yhteydessä kansliahenkilökuntaan istuntoon liittyvissä teknisissä kysymyksissä, todistajien ja heidän yhteystietojensa ilmoittamisessa, sähköisen aineiston toimittamisessa oikeassa muodossa sekä asiakirjojen nimeämiskäytännöissä.
Kyselyn tuloksista kootusti laajemmin eri prosessilajien ja oikeusasteiden osalta voit lukea Asianajajaliiton sivuilta.
.
Kirjoittaja Juristikirjeen toimitus
Juristikirje
Juristikirje tarjoaa joka toinen keskiviikko asiantuntijahaastatteluja sekä juttuja juridiikan ilmiöistä ja ihmisistä. Juristikirje tuntee suomalaisen juristin!