Eläinlääkäripalvelun hinta jää usein arvailun varaan – kuluttaja-asiamies laati yrityksille ohjeistuksen
Kuluttaja-asiamies on laatinut eläinlääkäriyrityksille ohjeistuksen, joka auttaa yrityksiä korjaamaan verkkoajanvarauksensa puutteita. Ajanvarauksessa ei usein kerrota palvelun hintaa, vaikka se on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi hiljattain selvityksestään, jonka mukaan eläinlääkärimarkkinan keskittyminen on johtanut hintojen nousuun. Selvitystä tehdessä huomattiin myös, että suurin osa yrityksistä kertoo palveluidensa hinnoista puutteellisella tavalla.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kyselyyn vastanneista 122 yrityksestä lähes 80 %:lla on käytössä verkkoajanvaraus. Alle kymmenen vastanneista yrityksistä kertoo palvelun hinnan samassa näkymässä, jossa ajanvaraus tehdään.
Selvityksen yhteydessä havaittiin myös harhaanjohtavaa hinnan pilkkomista. Tällä tarkoitetaan sitä, että palvelu pilkotaan erikseen hinnoiteltuihin osiin, vaikka kuluttajan on hankittava ne kaikki palvelun saadakseen.
”Jos esimerkiksi eläimelle tehtävä leikkaus vaatii nukutusta, ei nukutuksen hintaa voi erottaa varsinaisesta toimenpiteestä, ikään kuin sen ottaminen olisi vapaaehtoista. Kuluttajalla on oikeus tietää mahdollisimman tarkasti, mitä koko palvelu tulee maksamaan”, sanoo ryhmäpäällikkö Kristiina Vainio.
Palvelun hinta on kerrottava varausnäkymässä
Kun kuluttaja on varaamassa eläinlääkäripalvelua, hänen kuuluu saada selkeä tieto hinnasta ja siitä, mitä hintaan kuuluu. Hintaa ei voi ilmoittaa ainoastaan erillisessä hinnastossa, vaan se pitää tuoda esiin varausnäkymässä ja varausprosessin oikeassa vaiheessa, ennen kuin varaus vahvistetaan. Jos palvelun lopullista hintaa ei ole mahdollista ilmoittaa, pitää ilmoittaa hinnan muodostumisen perusteet, eli esimerkiksi tuntihinta.
Eläinlääkäriyrityksiä koskevan selvityksen yhteydessä yrityksille annettiin ohjeistus hinnan ilmoittamiseen ja nyt ohjeistus on myös julkaistu verkossa.
”Yritysten on nyt helppo parantaa toimintatapojaan. Epäselvät käytännöt hinnan ilmoittamisessa vaikeuttavat palvelujen vertailtavuutta ja heikentävät hintakilpailua.”, jatkaa ryhmäpäällikkö Vainio.
Vuonna 2023 Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota vastaaviin ongelmiin yksityisten terveyspalveluyritysten hinnan ilmoittamisessa ja laati myös näille yrityksille ohjeistuksen lain noudattamiseksi.
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ajankohtaiset
Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.