Ener­gia­teol­li­suus ja kuluttaja-asiamies: Säh­kö­so­pi­muk­siin uudet va­kio­so­pi­museh­dot

13.11.2024 15:37

Kuluttajia ja muita sähkön loppukäyttäjiä koskevat Energiateollisuus ry:n suosittelemat vakiosopimusehdot on päivitetty.

Energiateollisuus ry on neuvotellut ehtojen päivittämisestä kuluttaja-asiamiehen kanssa ja lisäksi erikseen Energiaviraston kanssa. Vakiosopimusehdot koskevat sähkönmyyntiä, sähköntoimitusta sekä sähköverkkopalveluita. Päivitetyt verkkopalveluehdot tulevat suurimmalla osalla yhtiöistä voimaan 1.12.2024. Sen sijaan sähkönmyynti- ja sähköntoimitusehtojen käyttöönotto tapahtuu eri yhtiöissä eri aikoihin. Yhtiöt ilmoittavat omille asiakkailleen muutoksen ajankohdan.

Sopimuspäivityksiä tehtiin sähkönmyyntiehtoihin (SME), verkkopalveluehtoihin (VPE) ja sähköntoimitusehtoihin (STE). Viimeksi sähkönmyyntiehdot oli päivitetty vuonna 2014 ja sähköntoimitusehdot ja verkkopalveluehdot vuonna 2019. Muutokset johtuvat lainsäädännön muutoksista sekä toimialan ja viranomaisten havaitsemista tarpeista.

Muutoksia sähköiseen asiointiin ja asia­kas­pal­ve­luun

Muuttuneissa vakiosopimusehdoissa on huomioitu, että sähköyhtiöt voivat jatkossa aiempaa sujuvammin käyttää asiakasviestinnässä sähköisiä asiointipalvelujaan. Sähköyhtiö voi esimerkiksi lähettää sopimusvahvistukset tai sopimusehtojen muutosilmoitukset sähköiseen asiointipalveluunsa, johon asiakas pääsee kirjautumalla. Jotta asiakas havaitsee asiointipalveluun lähetetyn tiedotteen, sähköyhtiön on lisäksi ilmoitettava tiedotteesta ja sen keskeisestä sisällöstä asiakkaan kanssa sovitulla tavalla, esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kuluttajilla on lisäksi aina oikeus maksuttomaan paperiasiointiin, josta sähköyhtiön on kerrottava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi. Sähkönmyyjän on kerrottava tästä kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä ja verkonhaltijan puolestaan sopimusvahvistuksella.

Uusissa ehdoissa on määräyksiä sähkönmyyntiin ja -toimitukseen liittyvän asiakaspalvelun perusvaatimuksista, joiden perusteella kuluttajan on saatava asiakaspalvelua kohtuullisessa ajassa ja monikanavaisesti. Kun sähköyhtiö ilmoittaa asiakkaalle hintojen tai muiden sopimusehtojen yksipuolisesta muuttamisesta, sen on kerrottava asiakkaalle selvästi muutoksen sisällöstä ja sen perusteesta. Ehtoihin lisättiin myös maininta kuluttajan muuttoa koskevasta näyttövelvollisuudesta, jos kuluttaja irtisanoo määräaikaisen sähkönmyynti- tai sähköntoimitussopimuksen muuton perusteella.

Ehdoista poistettiin maininnat sähköyhtiön mahdollisuudesta käyttää ennakkolaskutusta kuluttajasopimuksiensa yleisenä maksutapana. Kuluttajalta voi periä vakuuden tai ennakkomaksun vain tapauskohtaisista, kuluttajaan itseensä liittyvistä erittäin painavista syistä. Lisäksi ehtoihin kirjattiin, että puhelinmyynnissä tehdyn sähkönmyynti- tai sähköntoimitussopimuksen edellytyksenä on se, että kuluttaja on puhelinkeskustelun jälkeen kirjallisesti vahvistanut sopimuksen, esimerkiksi tekstiviestillä.

”Sähkö on kuluttajille välttämätön hyödyke. Siksi on tärkeää, että sähköä koskevat vakiosopimusehdot turvaavat kuluttajan asemaa sopimuksen muutostilanteissa sekä vakaissa että energiamarkkinoiden murrostilanteissa”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

”On sekä kuluttajan että sähköyhtiön etu, että pelisäännöt ovat selkeät. Pidämme sähköisen asioinnin edistämistä tärkeänä myös energia-alalla, ja sitä edistäessä on pidettävä hyvää huolta kuluttajien oikeuksista”, tähdentää Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

Sähköyhtiöiden on ilmoitettava asiakkailleen etukäteen ehtojen käyttöönotosta ja aikataulusta
Päivitetyillä vakiosopimusehdoilla korvataan aiemmat vastaavat sopimusehdot. Sähköyhtiöiden on ilmoitettava kuluttaja-asiakkailleen toistaiseksi voimassa olevien sopimusten muuttuvista vakiosopimusehdoista vähintään kuukautta ennen muutosten voimaantuloa.

Päivitetyt verkkopalveluehdot (VPE) tulevat 69 yhtiölle voimaan Energiaviraston päätöksen mukaisesti 1.12.2024. Sähkönmyyntiehtojen (SME) ja sähköntoimitusehtojen (STE) käyttöönottoajankohta vaihtelee yhtiöittäin. Sähköyhtiöiden on aina ilmoitettava omille asiakkailleen, milloin uudet sopimusehdot tulevat voimaan. Energiateollisuus ry:n toteuttamaan kyselyyn vastanneista sähkön vähittäismyyjistä valtaosa on ottamassa päivitetyt vakiosopimusehdot käyttöön kuluvan loppusyksyn tai tulevan vuodenvaihteen aikana.

Määräaikaisten sopimusten sopimusehtoja ei voida kuitenkaan muuttaa kesken määräaikaisen sopimuskauden kuin poikkeustilanteissa. Määräaikaisissa sopimuksissa päivitetyt vakioehdot tulevat voimaan, kun asiakkaan määräaikainen sopimus päättyy ja hän tekee uuden sopimuksen sähköyhtiön kanssa.

Lähde ja lisätietoja: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää