Hallituksen esitys palkkatuen kohdentamisesta sekä valmiuslain muutoksista eduskuntaan

24.09.2024 08:04

Hallitus esittää, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Lisäksi valmiuslakiin tehtäisiin muutoksia, jotka koskisivat työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtoa. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.

Palkkatukea myönnettäisiin jatkossa kunnalle tai kuntayhtymälle vain tietyissä tapauksissa

Hallitus esittää, että kunnille ja kuntayhtymille myönnettäisiin palkkatukea jatkossa vain, kun työllistettävä henkilö on alentuneesti työkykyinen tai täyttänyt 60 vuotta ja ollut pitkään työttömänä. Nämä rajoitukset eivät koskisi Helsingin kaupunkia silloin, kun työllistettävä henkilö sijoittuu tehtävään, josta muualla Suomessa vastaa hyvinvointialue. Hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien mahdollisuuteen saada palkkatukea ei esitetä muutoksia.

Ehdotetuilla palkkatuen muutoksilla pyritään toteuttamaan hallitusohjelmassa linjattua 37 miljoonan euron suuruista työllisyysmäärärahojen tason alentamista vastaava muutos kuntien tehtäviin. Palkkatuen myöntäminen siirtyy valtion TE-toimistoilta vuoden 2025 alusta kuntien muodostamien työvoimaviranomaisten tehtäväksi. Samalla palkkatukea kohdennettaisiin hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Yritykselle myönnetyllä palkkatuella on arvioitu olevan positiivisia vaikutuksia työllistetyn työssäoloon ja tuloihin palkkatukijakson jälkeen.

Muutoksen myötä palkkatuen myöntäminen vähentyisi arviolta noin 35–53 miljoonalla eurolla vuodessa. Vaikutukset kasvaisivat asteittain ja olisivat lähes täysimääräisiä vuodesta 2026 alkaen. Kuntasektorin palkkatuetun työn jälkeiset työllisyysvaikutukset ovat olleet tutkimusten mukaan vähäisiä, joten uudistuksen ei arvioida aiheuttavan merkittäviä negatiivisia vaikutuksia työllisyyteen.

Valmiuslakiin ehdotetaan muutoksia liittyen viranomaisten tehtäviin ja työ­vel­vol­li­suus­re­kis­te­riin

Hallitus esittää muutoksia lisäksi valmiuslakiin. Valmiuslaissa tarkoitetulla työvoimaviranomaisella tarkoitettaisiin työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa tarkoitettuja työvoimaviranomaisia työnvälityspakon sekä työvelvolliseksi määräämisen osalta.  Valmiuslakiin ehdotetaan täsmennyksiä myös työvelvollisuusrekisterin rekisterinpitäjyyteen sekä viranomaisten tiedonsaantioikeuksiin liittyen työnvälityspakon ja työvelvollisuuden toimeenpanoon.

Lisäksi Ahvenanmaan osalta ehdotetaan, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) vastaisi työnvälityspakosta ja työvelvolliseksi määräämisestä Ahvenanmaan maakunnassa. Tämä olisi tarpeen, jotta vastuu tehtävän hoitamisesta olisi määritelty. Työnvälityspakkoa koskeva tehtävä voitaisiin siirtää sopimusasetuksella Ahvenanmaan maakunnan viranomaiselle. Työnvälityspakko olisi KEHA:lle tai Ahvenanmaan maakunnan viranomaiselle uusi tehtävä, josta arvioidaan aiheutuvan joitakin muutoksia varautumisen ja toimeenpanon osalta.

Lähde: työ- ja elinkeinoministeriön tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää