Jakeluvelvoitetasojen nousua loiventava lakiesitys eduskuntaan
Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan laissa säädettyjen jakeluvelvoitteen ja lisävelvoitteen tasojen maltillisempaa nousua.
Lisäksi jakeluvelvoitetta täyttävään keinovalikoimaan lisättäisiin joustomekanismi, jonka puitteissa jakelija voisi täyttää jakeluvelvoitetta rahoittamalla Suomessa toteutettavia muita vaihtoehtoisia päästövähennystoimia taakanjakosektorilta ja myöhemmin myös maankäyttösektorilta.
Esityksen pääasiallisena tavoitteena on saattaa jakeluvelvoitetta koskeva lainsäädäntö vastaamaan pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman kirjauksia.
”Nostamme pitkäjänteisesti ensi vuodesta lähtien uusiutuvan polttoaineen osuutta, millä vähennetään Suomen liikenteen riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Lisäksi kehitämme jakeluvelvoitelainsäädäntöä edelleen ottamalla käyttöön uuden joustomekanismin, jonka kautta voi hyödyntää vaihtoehtoisia päästövähennystoimia ja tuomme uusiutuvaan sähköön ja vetyyn perustuville synteettisille polttoaineille (RFNBO) oman velvoitetasonsa vauhdittamaan investointeja”, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen.
Samalla on tarkoitus panna täytäntöön RED III -direktiivin edellyttämät kansalliset säännökset. Direktiiviperusteisilla uusilla säännöksillä varmistetaan, että direktiivin mukaiset uusiutuvan energian tavoitteet liikenteessä saavutetaan Suomessa vuonna 2030.
RED III -direktiivin mukaisesti yleisesti saatavilla olevien latauspisteiden kautta liikenteen toimitetulla uusiutuvalla liikennesähköllä voitaisiin jatkossa täyttää jakeluvelvoitteen yleisvelvoitetta.
Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025.
Jakeluvelvoitetta muuttavassa lakiesityksessä ehdotetaan vuosien 2025–2027 jakeluvelvoitetasojen korotusten loiventamista nykyisestä laista niin, että tasot nousisivat maltillisesti vuoden 2024 tasosta (13,5 %). Jakeluvelvoite olisi ensi vuonna 16,5 prosenttia, 19,5 prosenttia vuonna 2026 ja 22,5 prosenttia vuonna 2027. Vuosina 2028–2030 taso nousisi 31 prosentista 34 prosenttiin. Niin sanottujen kehittyneiden uusiutuvien polttoaineiden lisävelvoite olisi vuosina 2026 ja 2027 neljä (4) prosenttiyksikköä.
Synteettisille uusiutuville polttoaineille oma nouseva vähimmäisosuusvelvoite vuodesta 2028 lähtien
Synteettisille, muuta kuin biologista alkuperää oleville uusiutuville polttoaineille asetettaisiin vuodesta 2028 alkava oma asteittain nouseva vähimmäisosuusvelvoite. Näiden niin kutsuttujen RFNBO-polttoaineiden vähimmäisosuusvelvoite olisi 1,5 prosenttiyksikköä vuosina 2028–2029 ja neljä (4) prosenttiyksikköä vuonna 2030 ja sen jälkeen. Vähimmäisosuusvelvoitetta olisi mahdollista täyttää myös jalostamolla käytettävällä uusiutuvalla välituotevedyllä.
Kunnianhimoisemman RFNBO:n vähimmäisosuusvelvoitteen katsotaan edistävän kansallisen vetytalouden kehitystä, bioperäisen hiilidioksidin talteenottoa ja jatkojalostusta sekä uusien investointien syntyä Suomessa.
Lähde: työ- ja elinkeinoministeriöb tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.