Kan­sain­vä­li­ses­sä me­ren­kul­ku­jär­jes­tös­sä jatketaan neuvotteluja keinoista kas­vi­huo­ne­kaa­su­pääs­tö­jen vähentämiseksi

30.09.2024 09:24

Kansainvälisen merenkulkujärjestön meriympäristön suojelukomitea kokoontuu Lontoossa 30.9.–4.10.2024. Komitean 82. istunnossa jatketaan neuvotteluja maailmanlaajuisista keinoista vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Käsiteltävänä on mahdollisen polttoainestandardin ja hiilisisältömaksun kokonaisuus.

Meriympäristön suojelukomitean (Marine Environment Protection Committee, MEPC) 82. istunnossa neuvotellaan myös alusten kasvihuonekaasupäästöjen elinkaarilaskennan tarkentamisesta. Lisäksi istunnossa käsitellään esimerkiksi alusten hiili-intensiteettisääntelyn tarkentamista ja energiatehokkuutta, painolastivesien sääntelyä sekä vedenalaisen melun mahdollista tulevaa sääntelyä.

Suomen delegaatioon kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Ilmatieteen laitoksen sekä Ahvenanmaan maakuntahallituksen edustajia. Mukana on myös elinkeinoelämän edustajia neuvonantajina. Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki osallistuu istuntoon 30.9.–2.10.2024.

Suomi katsoo, että kunnianhimoinen maailmanlaajuinen Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) päästövähennystoimi tasaisi kansainvälisen merenkulun päästösääntelyn epäsuhtaa sekä merenkulun ja elinkeinoelämän kilpailuympäristöä EU:n ja muun maailman välillä. Meriliikenteen päästövähennyksiä tulisi edistää ensisijaisesti riittävän määrätietoisin maailmanlaajuisin toimin. Jos määrätietoisia maailmanlaajuisia toimia saadaan aikaiseksi, tulee merkittävää kaksinkertaista taakkaa EU:n toimissa purkaa.

- IMO:ssa pöydällä on kestävän kansainvälisen meriliikenteen kannalta erittäin tärkeä kokonaisuus. Tuloksena saattaa olla jopa koko YK-järjestelmän tähän asti suurin ilmastorahasto, sanoo kansliapäällikkö Kivimäki.

IMO:n tavoitteena on, että meriliikenne on hiilineutraalia vuoteen 2050 mennessä tai sen tienoilla huomioiden kansalliset olosuhteet. IMO:n jäsenvaltiot ovat sopineet, että maailmanlaajuiset toimet alusliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi hyväksytään vuoden 2025 aikana. Tällä aikataululla sovitut toimet astuisivat voimaan vuonna 2027. Suomi pitää tärkeänä, että kansainvälinen sääntely ottaa huomioon talvimerenkulun vaatimukset.

Neuvottelut jatkuvat huhtikuussa 2025. Kasvihuonekaasupäästöjen sääntelykeinojen kokonaisuudesta on tarkoitus päättää lopullisesti lokakuussa 2025.

Lähde: liikenne- ja viestintäministeriön tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää