Kuluttaja-asiamies puuttui huonekalu- ja ur­hei­lu­vä­li­ne­liik­kei­den har­haan­joh­ta­vaan alehintojen ilmoittamiseen verkossa

17.10.2024 09:34

Kuluttaja-asiamies seurasi kesällä ja syksyllä 2023, miten Partioaitta Oy, Scandinavian Outdoor Oy, Finsoffat Oy ja Vepsäläinen Oy ilmoittivat verkkomarkkinoinnissaan 30 päivän alimman hinnan. Yritysten verkkosivuilla havaittiin puutteita, jotka yritykset ovat luvanneet korjata.

Kuluttaja-asiamies havaitsi, että yritysten verkkosivuilla ilmoitetut 30 päivän alimmat hinnat eivät todellisuudessa pitäneet paikkaansa. Lisäksi 30 päivän alin hinta esitettiin muiden vertailuhintojen yhteydessä sellaisissakin mainoksissa, joissa yrityksen selvityksen perusteella ei ollut kyse hinnanalennuksesta.

Kuluttaja-asiamiehelle antamiensa selvitysten perusteella huonekalu- ja urheiluvälinealan yritykset olivat tietoisia lainsäädäntömuutoksista. Yritykset selittivät markkinoinnissa havaittuja puutteita omien tietojärjestelmiensä keskeneräisyydellä tai puutteilla, vaikka lainsäädännön muutoksesta oli jo kulunut useita kuukausia.

”Yrityksen vastuulla on varmistaa, että sen markkinoinnissa käyttämät ja mahdollisesti toiselta palveluntarjoajalta hankitut tekniset järjestelmät mahdollistavat kuluttajansuojalain noudattamisen. Yritys ei lähtökohtaisesti voi välttää vastuutaan vetoamalla teknisessä järjestelmässään tapahtuneeseen virheeseen", sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttaja-asiamies ohjeisti yrityksiä siitä, että alennusmyyntimarkkinoinnissa on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Lisäksi kuluttaja-asiamies muistutti, että mainoksesta kuluttajalle syntyvän mielikuvan tai yleisvaikutelman on vastattava todellisuutta eikä se saa muodostua harhaanjohtavaksi.

Esimerkiksi verkkosivujen outlet-osastolla yritysten on varmistettava, että markkinoinnissa ei anneta harhaanjohtavaa kuvaa siitä, että kyse olisi alennusmyynnistä, jos tuotetta ei ole aikaisemmin myyty myyntipisteessä korkeammalla hinnalla.

Partioaitta, Scandinavian Outdoor, Finsoffat ja Vepsäläinen ilmoittivat korjaavansa markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Kuluttaja-asiamies on aiemmin joutunut puuttumaan huonekalu- ja urheiluvälinealan kuluttajansuojalain vastaiseen markkinointiin. Kuluttaja-asiamies määräsi vuonna 2017 kiellot harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista Partioaitalle, Scandinavian Outdoorille, Finsoffille ja Vepsäläiselle.

Lähde ja lisätietoja: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää