Lainsäädännön arviointineuvosto: Ketkä hyötyisivät eniten ASP-järjestelmästä?
Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut ympäristöministeriölle lausunnon lakiehdotuksesta asuntosäästöjärjestelmästä. Arviointineuvoston mukaan esitys on hyvin valmisteltu ja havainnollinen kokonaisuus. Vaikutuksia on käsitelty monipuolisesti, mutta vaikutuksia lain kohteille tulisi tarkentaa.
Lakiehdotuksen tavoitteina on ensiasunnon ostajien kannustaminen tavoitteelliseen säästämiseen ja ASP-järjestelmän selkeyttäminen. Lakiesityksen mukaan asuntolaina ensimmäistä asuntoa varten voitaisiin myöntää asuntosäästäjälle joko korkotukilainana, valtiontakauslainana tai molempina. Nykyisistä korkotukilainan alueellisista enimmäismääristä luovuttaisiin. Korkotukiaikana asunnon pitäisi olla pääsääntöisesti lainansaajan omassa käytössä. Lakiehdotuksessa luovuttaisiin asuntosäästämisen 44 vuoden yläikärajasta, ja 15 vuotta täyttäneen olisi edelleen mahdollista avata itse asuntosäästötili.
Lakiehdotuksessa on informatiivinen kuvaus asuntosäästöjärjestelmän nykytilasta ja siihen liittyvistä ongelmista, kuten säännösten tulkintaepäselvyyksistä ja järjestelmän joustamattomuudesta. Lakiehdotuksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset on kuvattu melko selkeästi.
Lakiehdotuksessa on onnistuneesti hyödynnetty erilaisia tilasto- ja tutkimustietoja. Ehdotus sisältää monia havainnollisia kuvioita ja taulukoita, joiden perusteella saa hyvän ja monipuolisen käsityksen asuntosäästöjärjestelmästä ja sen hyödyntämisestä.
Vaikutuksia kotitalouksiin ja julkiseen talouteen on arvioitu monipuolisesti. Lakiehdotuksessa voitaisiin kuitenkin kuvata, millaisille kotitalouksille esitys olisi erityisen merkityksellinen. Esimerkiksi millaisen tulotason kotitaloudet hyödyntäisivät ASP-järjestelmää todennäköisesti eniten? Lisäksi voitaisiin pohtia sitä riskiä, voiko ASP-järjestelmä kannustaa hankkimaan kalliin asunnon sellaiselta alueelta, jossa asunnon vakuusarvo todennäköisesti alentuisi. Tämä voi nostaa valtion takausvastuita.
Asuntosäästöjärjestelmää koskevat muutokset sekä keventävät että lisäävät yritysten sääntelytaakkaa. Lakiehdotuksessa olisi hyvä antaa jokin kokonaisarvio, esimerkiksi sääntelytaakkalaskuria hyödyntämällä, siitä, vähentyykö vai lisääntykö sääntelytaakka kokonaisuutena.
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu asuntosäästöjärjestelmästä sekä siihen liittyviksi laeiksi koskevasta hallituksen esityksestä (hankenumero: YM056:00/2023), jonka ympäristöministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 15.11.2024. Lausunto on julkinen.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos täyttää hyvin lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeen vaatimukset. Arviointineuvosto suosittelee, että hallituksen esitysluonnosta täydennetään neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.
Lähde: valtioneuvoston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ajankohtaiset
Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.