Lakivaliokunnan lausunto DCA-sopimuksesta on valmistunut

12.06.2024 14:48

Lakivaliokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa sopimuksen sekä lakiehdotusten hyväksymistä eräin huomioin ja muutosesityksin. Valiokunnan lausunto on yksimielinen.

Sopimuksessa määrätään Yhdysvaltojen pääsystä Suomen alueelle sekä tiettyjen tilojen ja alueiden käytöstä. Sopimuksessa sovitaan myös Yhdysvaltojen joukkojen, siviilihenkilöstön, huollettavien ja sopimustoimittajien oikeudellisesta asemasta. Lisäksi sopimuksessa määrätään muun muassa puolustusmateriaalin varastoinnista, Yhdysvaltojen joukkojen turvallisuudesta, rikosoikeudellisesta tuomiovallasta sekä verotuksesta.

Lakivaliokunta keskittyy lausunnossaan erityisesti rikosoikeudelliseen toimivaltaan ja sen käyttöön liittyviin kysymyksiin.

Lakivaliokunnan lausunto​.

Lähde: eduskunnan tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää