Liikenne 12 -suunnitelman toimeenpano etenee hyvin, kustannusten nousu haasteena
Ensimmäinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, Liikenne 12, laadittiin vuosille 2021–2032. Liikenne- ja viestintäministeriö seuraa vuosittain Liikenne 12 -suunnitelman toimenpiteiden etenemistä. Järjestyksessään kolmas yhteenvetoraportti julkaistiin 23.11.2023.
Liikenne 12 on strateginen suunnitelma liikennejärjestelmän kehittämisestä pitkällä aikavälillä. Suunnitelmalla varmistetaan, että koko liikennejärjestelmää kehitetään pitkäjänteisesti. Suunnitelmaa toimeenpannaan koko hallinnonalan virkakunnan yhteisin voimin ja yhteistyössä sidosryhmien kanssa.
Yhteenvetoraportissa kuvataan liikennejärjestelmän rahoituksen sekä liikennejärjestelmän eri osa-alueita koskevien toimenpiteiden etenemistä. Yhteenvetoraportti kattaa lähinnä valtion toimenpiteiden etenemisen.
Muuttunut maailmantilanne, kohonneet kustannukset ja tarvittavan rahoituksen puute vuosien 2025–2027 julkisen talouden suunnitelmassa tuottavat merkittäviä haasteita Liikenne 12 -suunnitelman toimeenpanolle. Esimerkiksi suunniteltuja liikenteen palveluiden rahoituksen korotuksia vuodesta 2025 eteenpäin ei ole sisällytetty talousarvioesityksiin eikä julkisen talouden suunnitelmaan. Mahdollisuudet uusiin kehittämishankkeisiin vähenevät, kun jo käynnissä oleviin hankkeisiin tarvitaan lisärahoitusta kohonneiden kustannusten takia. Myös perusväylänpidon korjausvelka kasvaa suunnitelman mukaisesta rahoituksesta huolimatta.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa linjataan Liikenne 12 -suunnitelman toteuttamiseen vaikuttavia toimia. Hallitusohjelmassa muun muassa alennetaan vuosittaista väyläinfrastruktuurin kehittämisen rahoitustasoa 100-250 miljoonalla eurolla. Myöskään suunniteltuja korotuksia kävelyn, pyöräilyn ja yksityisteiden avustuksiin ei ole hallitusohjelmaan merkitty, vaan näitä avustuksia alennetaan vuosittain 5-8 miljoonaa euroa.
Hallitusohjelmaan sisältyy kuitenkin määräaikainen investointiohjelma, jossa valtion omaisuutta myymällä rahoitetaan muun muassa liikenteen infrastruktuurin kehittämistä 3 miljardilla eurolla.
Suuri osa suunnitelman mukaisista toimenpiteistä etenee hyvin. Tietoon ja digitalisaatioon liittyvät toimenpiteet edistyvät pääosin Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Myös toimenpiteet, jotka eivät vaadi rahoitusta, etenevät pitkälti suunnitelman mukaan. Rahoituksen puute näkyy kuitenkin merkittävänä haasteena.
Samalla kun Liikenne 12 -suunnitelman toimeenpanoa vuosille 2021–2032 parhaillaan toteutetaan, on käynnistetty seuraavan suunnitelman päivitys hallitusohjelman mukaisesti. Suunnitelman kehittämistyötä tukee parlamentaarinen työryhmä.
Lähde ja lisätietoja: liikenne- ja viestintäministeriön tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.