Missä määrin opiskeluhuollon palveluja voidaan tuottaa etäpalveluina – etätyön soveltuvuuden pohdinta tärkeää
Itä-Suomen aluehallintovirasto selvitti opiskeluhuollon järjestämisen ja omavalvonnan tilaa toiminta-alueensa kolmella hyvinvointialueella.
Itä-Suomen aluehallintovirasto teki ohjaus- ja arviointikäynnit Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille syys–lokakuussa 2024.
Aluehallintovirasto toimii valvontaviranomaisena, jonka valvonnan ja siihen liittyvän ohjauksen tarkoituksena on varmistaa hyvinvointialueiden omavalvonnan toteutuminen sekä edistää sen onnistumista. Ohjaus- ja arviointikäyntien tavoitteena oli yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa arvioida toiminnan mahdolliset riskit ja antaa tarvittaessa ohjausta hyviin toimintatapoihin.
Aluehallintovirasto teki ohjaus- ja arviointikäynnit sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja opetustoimen valvojien yhteistyönä. Aluehallintoviraston opetus- ja kulttuuritoimen vastuualue kysyi ennen käyntejä alueen kuntien sivistystoimenjohtajilta, miten opiskeluhuollon palvelut toteutuvat heidän näkökulmastaan kunnissa.
Kaikki hyvinvointialueiden edustajat, jotka vastasivat aluehallintoviraston palautekyselyyn, pitivät poikkihallinnollista lähestymistapaa erittäin hyvänä.
Haasteet henkilöstön saatavuudessa ovat vaikeuttaneet palveluiden järjestämistä lainmukaisesti
Ohjaus- ja arviointikäynneillä keskusteltiin opiskeluhuollon palveluiden saatavuudesta ja kehittämistarpeista, henkilöstön riittävyydestä sekä hyvinvointialueella käynnissä olevista toimenpiteistä palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden varmistamiseksi. Palveluiden järjestämisessä ongelmallista on ollut useiden ammattihenkilöiden (erityisesti psykologien) rekrytointihaasteet, mikä on korostunut varsinkin keskuskaupunkien ulkopuolella sijaitsevissa toimipisteissä.
Kaikilla käynneillä syntyi keskustelua myös siitä, missä määrin opiskeluhuollon palveluja voidaan tuottaa etäpalveluina. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) edellyttää, että opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen on oltava opiskelijoiden helposti saavutettavissa. Aluehallintovirasto korostaa, että lain mukaan hyvinvointialueen on järjestettävä palvelut ensisijaisesti oppilaitoksessa.
Hyvinvointialueen tulee omavalvonnassaan tarkoin pohtia, mihin etätyö soveltuu ja milloin lähityö tulee turvata esimerkiksi ostopalvelulla. Erityisesti tulee huomioida eri ikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet, jotta palveluilla pystytään turvaamaan varhainen tuki sitä tarvitseville ja palveluiden yhdenvertainen saatavuus ja laatu. Opiskeluhuollon resurssoinnissa on huomioitava myös yhteisöllinen työ, korostaa sosiaalihuollon ylitarkastaja Marjut Peiponen.
Omavalvonta on suunnitelmallista ja suunnitelmat ovat julkisia
Aluehallintovirasto muistuttaa, että hyvinvointialueella on oltava omavalvontaohjelma ja palveluyksikkökohtaiset omavalvontasuunnitelmat, jotka tulee julkaista julkisessa tietoverkossa tai muulla suunnitelman julkisuutta edistävällä tavalla. Omavalvontasuunnitelmassa on muun ohella kuvattava, mitkä ovat konkreettiset toimintamallit henkilöstön riittävyyden varmistamiseksi sekä niissä tilanteissa, kun henkilöstöä ei ole riittävästi.
Lähde: Aluehallintoviraston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.