Päästökauppalain soveltamisala laajenee kattamaan myös meriliikenteen
Uusi päästökauppalaki ja muutokset biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annettuun lakiin tulivat voimaan 1.1.2024. Lakimuutokset kumoavat nykyisen päästökauppalain ja lain lentoliikenteen päästökaupasta. Muutoksilla toteutetaan kansallisesti EU:n päästökauppadirektiivin uudistusta, joka on vastaus päästövähennystavoitteiden kiristymiseen.
Päästökauppalain soveltamisalaa laajennetaan ja täsmennetään vastaamaan direktiivimuutoksia. Maksutta myönnettävien päästöoikeuksien määrää vähennetään. Lain soveltamisala laajenee kattamaan laitosten ja lentoliikenteen lisäksi myös meriliikenteen. Tähän asti EU:n yleisen päästökaupan piiriin ovat kuuluneet suuret teollisuus- ja energiantuotantolaitokset sekä Euroopan talousalueen sisäinen lentoliikenne.
Päästökauppa on unionitason keskeisin politiikkatoimi päästövähennysten saavuttamiseksi. Uudella lailla vahvistetaan päästövähennysten saavuttamista edistävää taloudellista ohjausta. Myös päästökauppatulot kasvavat päästökauppadirektiivin muutosten myötä.
Teollisuus- ja energiantuotantolaitoksia koskeviin määräyksiin tiukennuksia
Laitosten osalta voimassa olevaan päästökauppalakiin verrattuna keskeisimmät muutokset koskevat valtaosin biomassaa polttoaineenaan käyttävien laitosten soveltamisalalla toimivien päästöttömien laitosten sisällyttämistä päästökauppaan ja jätteenpolton sisällyttämistä soveltamisalaan päästöjen tarkkailun ja raportoinnin osalta.
Lakiin sisältyy direktiivin mukaisia vähennyksiä maksutta jaettavien päästöoikeuksien myöntämiseen EU:n hiilirajamekanismiasetuksen (CBAM) mukaisilla toimialoilla. Päästöoikeuksien ilmaisjaon myöntämisen ehtoja kiristetään vuodesta 2026 alkaen. Jatkossa toiminnanharjoittajan tulee osoittaa toteuttaneensa energiatehokkuuden parantamiseen tähtääviä toimia saadakseen maksutta myönnettävät päästöoikeudet täysimääräisesti.
Suomi soveltaa meriliikenteessä saaripoikkeusta
Lain soveltamisala laajentuu kattamaan myös meriliikenteen, joka liitettiin 1.1.2024 alkaen asteittain osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää.
Hallitusohjelman mukaisesti Suomi soveltaa direktiivin mukaista saaripoikkeusta Manner-Suomen ja Ahvenanmaan väliseen liikennöintiin. Poikkeuksen piiriin kuuluvat bruttovetoisuudeltaan 5 000 tonnin ja sitä suurempien matkustaja-autolauttojen matkat. Näiden alusten ei tarvitse palauttaa päästöjään vastaavaa määrää päästöoikeuksia ennen vuotta 2031. Poikkeus vähentää päästökaupan haitallisia vaikutuksia Ahvenanmaan kansantalouteen ja saavutettavuuteen.
Lentoliikenteeseen mukaan uusiutuvien polttoaineiden tukimekanismi
Lentoliikenteen jo sovellettavaa päästökauppaa tehostettiin 1.1.2024 alkaen. Päästökaupan ilmastovaikuttavuutta lisätään poistamalla maksutta jaettavat päästöoikeudet asteittain vuoteen 2026 mennessä. Myös päästöoikeuksien kokonaismäärää vähennetään. Päästökauppaan lisätään uusiutuvien lentopolttoaineiden käytön tukimekanismi, jonka tarkoituksena on lisätä kestävämpien lentopolttoaineiden käyttöä ja päästövähennyksiä kaventamalla fossiilisen ja uusiutuvan polttoaineen hintaeroa.
Lähde: liikenne- ja viestintäministeriön tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.