Pal­ve­lun­tuot­ta­ja­re­kis­te­ri Soteriin saapuneiden hakemusten käsittely etenee

16.08.2024 07:40

Soterin sähköiseen asiointiin on tehty lukuisia teknisiä korjauksia ja hakijoiden ohjeistusta on parannettu. Viime aikoina saapuneissa hakemuksissa on vähemmän puuttuvia tietoja, mikä vähentää lisäselvitysten tarvetta ja nopeuttaa käsittelyä.

Vireillä olevien eli käsittelyä odottavien tai käsittelyssä olevien hakemusten yhteenlaskettu määrä on tällä hetkellä noin 3 400 kappaletta. Vielä toukokuun alussa vireillä olevia hakemuksia oli suurempi määrä (3 891 kappaletta). Uusia rekisteröintihakemuksia saapuu kuitenkin aluehallintovirastoille ja Valviralle jatkuvasti. Hakemuksia on viimeisten kolmen kuukauden aikana ratkaistu virastoissa yhteen lasketusti keskimäärin noin 300 viikossa.

Rekisteröinti Soteriin ja hakemusten käsittelytilanne koskevat vain uusia tai toimintaansa olennaisesti muuttavia yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuottajia. Julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat rekisteröidään Soteriin myöhemmin siirtymäajan jälkeen.

Soterilla ei ole vaikutusta terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattioikeuksiin eli Valviran myöntämiin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden laillistamisiin ja nimikesuojatun ammattinimikkeen myöntämisiin tai niiden käyttöoikeuksiin.

Tarkempi käsittelyaika-arvio syyskuussa

Rekisteröintihakemuksia käsitellään seitsemässä eri virastossa, Valvirassa ja kuudessa aluehallintovirastossa, ja hakemusten käsittelyprosessia kehitetään jatkuvasti. Jos sote-palveluntuottaja toimii useamman aluehallintoviraston alueella, Valvira käsittelee hakemuksen. Yhden aluehallintoviraston alueella toimivan palveluntuottajan hakemuksen käsittelee tämän alueen aluehallintovirasto.

Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika yksittäiselle hakemukselle voi nykytilanteessa olla virastoissa useita kuukausia. Suurin osa hakemuksista käsitellään 2,5–4 kuukauden sisällä. Tarkempi käsittelyaika-arvio annetaan syyskuussa.

Pisin käsittelyaika on Etelä-Suomen aluehallintovirastossa, sillä sen alueella on paljon enemmän hakijoita kuin muilla alueilla. Sosiaali- ja terveysministeriön määräyksen mukaisesti kaikkien aluehallintovirastojen virkamiehet purkavat nyt tehostetusti Etelä-Suomen aluehallintoviraston alueen valvontalain mukaisten rekisteröintiasioiden hakemusruuhkaa (ks. aluehallintovirastojen tiedote 13.8.2024).

Lisäresursseja rekisterin kehittämiseen, korjauksiin ja rekisteröintityöhön on suunnattu.

Puuttuvien tietojen määrä hakemuksissa on vähentynyt

Kevään ja kesän aikana Soterin sähköiseen asiointiin on tehty lukuisia korjauksia ja asioinnin käytettävyyttä on kehitetty. Hakijoiden ohjeistusta ja sähköisen asioinnin ohjetekstejä on parannettu.  

Viranomaisille saapuvien hakemusten käsittely on helpottunut. Hakemuksissa ei ole yhtä paljon puuttuvia tietoja kuin alkuvuodesta, minkä vuoksi lisäselvityspyyntöjen tarve on vähentynyt. Soterin ja rekisteröimisprosessin kehittäminen jatkuu virastoissa korkeimmalla prioriteetilla.

Lähde ja lisätietoja: aluehallintovirastojen tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää