Peltomäki: Ajankohtaista ennakkoperinnässä
Ajankohtaiskatsauksen on koonnut Tomi Peltomäki.
Kehysriihen verolinjauksia
Valtioneuvosto on 25.4. päättänyt kehysriihessään julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025–2028. Suunnitelma sisältää useita muutoksia verotukseen. Pääosa muutoksista kiristää verotusta ja jotkut ovat vain teknisluontoisia.
- Arvonlisäveron yleistä verokantaa ja vakuutusmaksuveron verokantaa nostetaan 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Yleisen verokannan korotus on tarkoitus toteuttaa viimeistään 1.9.2024 alkaen. Samalla makeisten ja suklaan arvonlisäverokanta korotetaan nykyisestä alennetusta 14 prosentin verokannasta uuden yleisen arvonlisäverokannan mukaiseen 25,5 prosenttiin.
- Kotitalousvähennystä supistetaan 100 miljoonalla eurolla. Muutoksen sisältö ja voimaantuloajankohta ei ole vielä tiedossa.
- Ansiotuloverotuksen indeksitarkistusta ei tehdä vuonna 2025 valtion tuloveroasteikon kahden ylimmän tuloluokan osalta. Ansiotuloveroperusteisiin tehdään indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla vuosina 2026 ja 2027.
- Eläketulovähennystä muutetaan siten, että eläketulon verotus kiristyy 23 000–57 000 euroa vuodessa eläkettä saavilla.
- Vapaaehtoisen eläkesäästämisen verotuki poistetaan vuoden 2027 alusta lähtien.
- Lahjoitusvähennys laajennetaan lahjoituksiin nuoriso-, kulttuuri-, liikunta-, urheilu- ja tietyt ehdot täyttäville lapsijärjestöille vuodesta 2026 alkaen.
- Kuntien tulopohjaa vahvistetaan korvaamalla ansiotulovähennys työtulovähennyksellä. Työtulovähennykseen otetaan mukaan lapsilukuun perustuva lapsikorotus.
- Liikenteen työsuhde-etujen huojennuksia jatketaan siten, että nollapäästöisten työsuhdeautojen verotuen voimassaoloa jatketaan neljällä vuodella.
- Työnantajan koulutusvähennys poistetaan.
Hallituksen esitys
Hallituksen esityksessä HE 49/2024 vp ennakkoperintälakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Verohallinto voisi määrätä verovuoden verokortit ja ennakonpidätyksen perusteet tulemaan voimaan vuoden alusta nykyisen helmikuun alun sijaan. Lisäksi lakia muutettaisiin siten, että ennakonpidätyksen perusteiden laskennassa Verohallinto voisi ottaa verovelvollisen suostumuksella huomioon myös yli 7 000 euron suuruiset ennakonkannon alaiset tulot. Ennakonpidätysprosentin laskentaperusteiden ja perusverokorttien voimaantuloajankohdan muutoksen tavoitteena on parantaa ennakonpidätysmenettelyn sujuvuutta ja verokorttien ymmärrettävyyttä verovelvollisille. Tavoitteena on myös vähentää verovelvollisten tarvetta asioida Verohallinnossa muutosverokortin tai verokorttia koskevan neuvon hakemiseksi sekä vähentää muutosverokorttien käsittelystä suorituksen maksajille ja Verohallinnolle aiheutuvaa työtä. Muutoksen tavoitteena on myös parantaa ennakkoperinnän vastaavuutta.
Muutos olisi ensimmäinen vaihe kehittämisessä, jonka tarkoituksena on saada käyttöön Verohallintoaloitteinen ennakonpidätyksen mitoittaminen. Olennainen osa tätä olisi nyt ehdotettava kuulemiseen ja tiedoksisaantiin liittyvä EPL 10 §:n muutos, jonka mukaan Verohallinto voisi verovelvollista kuulematta merkitä ennakonpidätyksen määrän prosentteina suorituksen saajan verokorttiin tai siirtää tiedon suoraan ennakonpidätyksen toimittamiseen velvolliselle. Pidätysprosentti voisi tulla voimaan ja sitä voitaisiin soveltaa jo ennen kuin suorituksen saaja on saanut sen tiedoksi.
Lainsäädäntöhanke
Vuoden 2025 budjettilakipakettia koskevassa lainsäädäntöhankkeessa VM008:00/2024 ehdotetaan tuloverolakiin muun ohessa lisättäväksi säännökset luottojen, talletusten ja sijoitusten perusteella kertyvien asiakasetujen verotuksesta. Asiakasbonus, -hyvitys, -alennus tai muu vastaava asiakkuuteen perustuva rahanarvoinen etu olisi luonnollisen henkilön veronalaista pääomatuloa, jos etu kertyisi tai sen määrä muodostuisi yksityistalouden luottojen, talletusten, sijoitusten, sijoitusvakuutusten, vakuutusmuotoisten sijoitustuotteiden tai kapitalisaatiosopimusten määrän tai arvon perusteella. Etu olisi kuitenkin verovapaata tuloa siltä osin, kun etu käytettäisiin tai se kohdistuisi edellä mainittuihin eriin liittyviin palveluihin, palvelumaksuihin tai luoton korkoihin eikä etua maksettaisi rahana tai siihen verrattavalla tavalla. Lisäksi verovapaus edellyttäisi, että asiakas ei voisi vaikuttaa edun käyttökohteeseen. Arvioitu esittelyviikko 39/2024.
Verohallinnon ohjeita
- Työmatkakustannusten korvaukset verotuksessa
- Peitelty osinko
- Vahingonkorvaukset verotuksessa
- Hallintoelimen jäsenen ja toimitusjohtajan palkkion verotus
- Henkilöstörahastosta saatavien tulojen verotus
- Kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistaminen
- Apurahojen, stipendien ja tunnustuspalkintojen verotus
- Tulonhankkimiskulut ansiotuloista
- Ulkomailta Suomeen tulevan työntekijän verotus
- Työnantajan ottaman sairauskuluvakuutuksen verotus
- Ulkomaantyöskentelystä saatua palkkaa koskeva kuuden kuukauden sääntö
Verohallinnon päätös
Oikeuskäytäntöä
KHO 724/2024 – veron määrääminen toimittamattomasta ennakonpidätyksestä
A:n maksettavaksi oli määrätty verotarkastuksen seurauksena toimittamatonta ennakonpidätystä työntekijöiden palkoiksi katsotuista suorituksista. Käytetty ennakonpidätysprosentti oli ollut 40 kaikkien palkansaajien osalta.
Asiassa oli ratkaistavana, oliko Verohallinto voinut määrätä toimittamattomat ennakonpidätykset oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 51 §:n 1 momentin nojalla kaavamaisen 40 prosentin suuruisina vai oliko ennakonpidätykset tullut määrätä palkansaajien tätä alempien todellisten veroprosenttien perusteella. Kun ennakonpidätykset oli määrätty, palkansaajien säännönmukainen verotus oli ollut toimitettu.
Lain esitöistä oli pääteltävissä, että palkkatuloihin on tarkoitus soveltaa lain sanamuodosta poiketen kaavamaisesti 40 prosentin ennakonpidätystä. Korkein hallinto-oikeus katsoi kuitenkin erityisesti lain sanamuodon ja ennakkoperinnän vastaavuusvaatimuksen perusteella, että tunnistettujen palkansaajien veronalaisiin tuloihin lisättyjen palkkatulojen ennakonpidätyksiin on sovellettava palkansaajien todellisia veroprosentteja, joissa on otettu huomioon verotarkastuksen perusteella lisätyt palkkatulot. Vuodet 2017 ja 2018. Äänestys 3–2.
Ennakkoperintälaki 3 § 1 momentti
Laki oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä 37 § 1 momentti 2 kohta, 38 § 1 momentti, 40 § 1 momentti ja 51 § 1 ja 3 momentti
KHO 505/2024 – muutoksenhakuohje ja määräaika
Verotuspäätökseen liitetystä muutoksenhakuohjeesta puuttui maininta siitä, että sähköisesti jätettävän oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä, paitsi muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä, myös ennen kello 16.15. Ohje antoi tukea päätelmälle, jonka mukaan määräaika päättyisi vasta vuorokauden vaihtuessa. Muutoksenhakuohjetta oli pidettävä virheellisenä. Muutoksenhakija oli tämän vuoksi erehtynyt määräajan päättymisen kellonajasta ja toimittanut oikaisuvaatimuksen Verohallinnon sähköisen asiointipalvelun kautta määräajan viimeisenä päivänä mainitun kellonajan jälkeen.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että periaatetta, jonka mukaan asianosaisella on oikeus luottaa saamaansa muutoksenhakuohjeeseen, on pidettävä oikeusjärjestelmässämme vakiintuneena. Verotuksen oikaisulautakunnan ei olisi tullut jättää oikaisuvaatimusta myöhään tehtynä tutkimatta.
Perustuslaki 21 §
Hallintolaki 46 § 1 ja 3 momentti ja 49 § 2 ja 3 momentti
Tomi Peltomäki päivittää Ennakkoperintä-teosta.
Taloushallinnon ja verotuksen parhaat sisällöt alan ammattilaisille
Alma Talent Taloushallinto- ja verotieto -sisältökokonaisuutta tuottavat alan parhaat asiantuntijat. Laadukas ammattikirjallisuus, keskeisten lainsäädäntömuutosten tulkinta päivittyvissä hakuteoksissa sekä pääsy ajantasaiseen lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön tukevat onnistumistasi työssä. Asiantuntijatekijämme tuottavat käyttöösi myös artikkeleja ajankohtaisista aiheista.
Kirjoittaja Tomi Peltomäki
Juridiikan ajankohtaiset
Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.