Suuri valiokunta: Eduskunta on pidettävä oikea-aikaisesti informoituna tekoälyasetuksen jatkovalmistelussa
Eduskunnan suuri valiokunta on päättänyt eduskunnan kannan (SuVL 3/2023) tekoälyn sääntelyä koskevasta asetusehdotuksesta (Artificial Intelligence Act) käytäviin kolmikantaneuvotteluihin EU:n neuvoston, Euroopan parlamentin ja komission välillä. Suuren valiokunnan lausunto oli yksimielinen.
Neuvotteluissa keskeisimpiä asiakokonaisuuksia ovat tekoälyjärjestelmän määrittely, kiellettyjen tekoälykäytänteiden listaus, korkean riskin tekoälyjärjestelmien luokittelu ja järjestelmiä koskevat vaatimukset sekä ns. yleiskäyttöisisille tekoälyjärjestelmille (general purpose AI systems) asetettavat vaatimukset. Kyse on täysin uudesta sääntelystä alalla, joka kehittyy erittäin nopeasti. Komission alkuperäisen ehdotuksen ja neuvoston yleisnäkemyksen hyväksymisen jälkeen on mm. julkaistu yleiskäyttöiset tekoälypalvelut ChatGPT ja Google Bard.
Suuri valiokunta katsoo perustuslakivaliokunnan tavoin, että tekoälyasetus vaikuttaa tulevaisuuden yhteiskuntaan perustavanlaatuisella tavalla ja sillä on perusoikeusjärjestelmän kannalta erittäin merkittäviä oikeusvaikutuksia (PeVL 37/2021). Perustuslakivaliokunta toteaa, että valtioneuvoston kirjelmän sisältämä eri asiakokonaisuuksien perus- ja ihmisoikeuksien arviointi ei tarjoa riittävästi tietoa valtioneuvoston kantaan yhtymisen arviointiin. Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan asetukseen liittyy edelleen merkittäviä jatkovalmistelu- ja täsmennystarpeita (PeVL 4/2023).
Suuri valiokunta katsoo, ettei sillä ole edellä kuvatuista syistä johtuen mahdollisuutta ottaa tyhjentävästi kantaa valtioneuvoston kirjelmän sisältämiin kysymyksiin käytettävissä olevan varsin niukan käsittelyajan puitteissa. Valiokunta edellyttää, että valtioneuvosto ottaa lausunnossa esitetyn huomioon ja pitää eduskunnan oikea-aikaisesti ja riittävästi informoituna asian jatkovalmistelussa.
Suuri valiokunta korostaa, että sääntelyn yksityiskohtaisuuden tason suhteen on löydettävä tasapaino. Sääntelyn on oltava riittävän tarkkaa, jotta perusoikeuksien toteutuminen voidaan turvata ja toimintaympäristö on yritysten näkökulmasta ennakoitava. Liiallista ja liian yksityiskohtaista sääntelyä tulee välttää. Sääntelyn tulisi edistää turvallisten tekoälyteknologioiden kehittämistä, hyödyntämistä ja käyttöä eikä toimia niiden esteenä. Päällekkäistä sääntelyä olemassa olevan EU-lainsäädännön kanssa tulisi välttää.
Suuri valiokunta korostaa, että sääntelyn tulee asetusehdotuksen mukaisesti varmistaa korkeatasoinen perusoikeuksien suojelu ja vastata tekoälyn ihmisten fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle aiheuttamiin riskeihin ja laajempiin yhteiskunnallisiin uhkiin. Sivistysvaliokunta on nostanut lausunnossaan esiin, että lasten ja nuorten suojelu tulee huomioida, kun arvioidaan, mihin riskikategorioihin järjestelmät luokitellaan (SiVL 4/2023).
Suuri valiokunta viittaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon (PeVL 4/2023), jonka mukaan jatkokirjelmässä ei tehdä riittävästi selkoa asetusehdotukseen jatkokäsittelyssä tehdyistä merkittävistä perustelujen ja säännösten muutoksista sekä valtioneuvoston kannasta niihin, ottaen huomioon ehdotetun sääntelyn muutokset sekä tekoälyn teknologisessa kehityksessä ja yhteiskunnallisessa merkityksessä tapahtuneet alkuperäisen kirjelmän jälkeiset muutokset. Perustuslakivaliokunnan lausunnoista ilmenevät valtiosääntöoikeudelliset huomautukset tulee huomioida valtioneuvoston kannan muodostuksessa paremmin kuin nyt käsittelyn pohjana olevassa kirjelmässä.
Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että valtioneuvosto edistää ratkaisua, joka turvaa sekä lainvalvontaviranomaisten toimintaedellytykset että korkean ihmis- ja perusoikeuksien suojan. Sääntelyssä tulee löytää tasapaino turvallisuuden varmistamisen ja yksityisyydensuojan ja muiden perusoikeuksien välillä (HaVL 9/2023, LiVL 2/2023). Kysymys on olennainen erityisesti biometristä tunnistamista ja massavalvontaa koskevan sääntelyn osalta.
Tekoälyllä on hyvin merkittäviä vaikutuksia tekijänoikeuksiin ja luovaan alaan. Suuri valiokunta korostaa, että asetuksen valmistelussa tulee huolehtia tekijänoikeuksien ja inhimillisen tekemisen edellytysten turvaamisesta (SiVL 4/2023 vp).
Valiokunnan lausunto SuVL 3/2021 vp.
Lähde: eduskunnan tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.