Tutkimus: Poliisin, Ri­kos­seu­raa­mus­lai­tok­sen ja Ulos­ot­to­lai­tok­sen pal­ve­luoh­jaus­teh­tä­vä koetaan tärkeäksi, mutta se kaipaa selkeytystä

12.09.2024 15:46

Tuore tutkimus osoittaa, että poliisin, Rikosseuraamuslaitoksen ja Ulosottolaitoksen viranomaiset kokevat mielekkääksi asiakkaiden ohjaamisen heidän tarpeitansa vastaaviin palveluihin. Ohjaamista edistävät selkeät ja yksinkertaiset toimintamallit, palvelujen hyvä tuntemus ja palvelun tarjoajien kanssa sovitut yhteistyökäytänteet.

Viranomaiset tunnistivat myös erilaisia osaamisen puutteita sekä tarpeita parantaa toimintatapoja ja resursseja. Kehitettävää tunnistettiin esimerkiksi yhteistyössä eri viranomaisten välillä sekä ohjaavan organisaation ja palveluntuottajien välillä. Myös asiakkaat tunnistivat palveluohjauksessa samankaltaisia haasteita kuin viranomaiset. Näitä olivat esimerkiksi resurssien vähyys ja palveluiden aluekohtaiset erot, jotka vaikeuttavat palveluihin pääsyä ja palvelujen tuntemista. Myös yhteistyössä mukana olevien viranomaisten ja palveluntuottajien asenteissa, motivaatiossa ja keskinäisessä kommunikaatiossa tunnistettiin ongelmia.

Tutkimuksen toteutti Kuntoutussäätiö yhteistyössä Rikosuhripäivystyksen kanssa osana valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoimintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda kuva palveluohjauksen tilanteesta poliisin, Rikosseuraamuslaitoksen ja Ulosottolaitoksen organisaatioissa, tuottaa kehittämisehdotuksia ja selvittää asiakkaiden kokemuksia palveluohjauksesta. Aineistoina olivat tutkittavien organisaatioiden viranomaisille ja asiakkaille tehdyt kyselyt, viranomaisten, asiakkaiden ja kokemusasiantuntijoiden haastattelut sekä asiantuntijoiden tulevaisuustyöpajassa tuotetut materiaalit. Lisäksi tutkimuksen tukena käytettiin julkaistuja tilastotietoja sekä dokumentteja. 

Ke­hit­tä­mis­koh­tei­na toiminnan selkeys, pal­ve­lu­ver­kos­ton tunteminen ja yhteistyö

Tutkimustulosten mukaan poliisin, Rikosseuraamuslaitoksen ja Ulosottolaitoksen tulee kirkastaa asiakkaiden palvelunohjausta organisaatioiden sisällä sekä monipuolistaa ja kohdentaa palveluohjausta asiakkaille sopiviksi. Organisaatioiden tulee tarjota viranomaisille palveluohjauksen lisäperehdytystä, koulutusta ja ohjeistusta. Viranomaisyhteistyötä ja yhteistyötä palveluntuottajien kanssa tulee selkeyttää ja kehittää käytäntöjä. Organisaatioiden tulee varmistaa palveluohjauksen resurssit, jotta palveluohjaus toteutuu yhdenvertaisesti.

Lähde ja lisätietoja: oikeusministeriön tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää