Työ- ja elinkeinoministeriö käynnistää EU:n uusien ilmastosäädösten toimeenpanon
Euroopan parlamentti hyväksyi 18.4.2023 osaltaan Fit for 55 -valmiuspaketin viiden säädösehdotuksen neuvottelutulokset, joista parlamentti, komissio ja EU:n jäsenvaltioita edustava neuvosto olivat saavuttaneet alustavan sovun vuoden 2022 lopulla. EU:n ilmastopaketti tähtää kasvihuonekaasujen vähentämiseen EU:ssa vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta.
Paketti sisältää uudistukset EU:n yleiseen päästökauppajärjestelmään, meriliikenteen sisällyttämisen osaksi yleistä päästökauppajärjestelmää, lentoliikenteen päästökauppajärjestelmän uudistamisen sekä kokonaan uuden polttoaineiden jakelijoita koskevan päästökauppajärjestelmän perustamisen. Uusi päästökauppa kattaa tieliikenteen, rakennusten erillislämmityksen, rakentamisen sekä nykyisen päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden fossiilisen polttoaineen.
Lisäksi perustetaan hiilirajamekanismi (CBAM) suojelemaan EU:n teollisuutta hiilivuotoa vastaan sekä luodaan sosiaalinen ilmastorahasto torjumaan energia- ja liikenneköyhyyttä.
Neuvoston on vielä hyväksyttävä lakitekstit virallisessa kokouksessaan. Sen jälkeen ne julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä, jonka jälkeen lait tulevat voimaan 20 päivää myöhemmin. Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa päästökauppalain kokonaisuudistuksesta sekä hiilirajamekanismin toimeenpanosta.
Päästökauppajärjestelmän uudistus laajentaa EU:n päästökauppaa uusille alueille
Päästökauppajärjestelmän uudistus nostaa järjestelmän tavoitetasoa. Kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä päästökauppaan kuuluvilla aloilla vuoteen 2030 mennessä 62 prosenttia vuoden 2005 tasosta. Polttoaineiden jakelun päästöoikeuksien huutokaupat käynnistyvät aikaisintaan vuonna 2027 tai viimeistään vuonna 2028.
Päästökauppajärjestelmään sisällytetään myös meriliikenteen päästöt asteittain jo vuodesta 2024 alkaen. Lentoliikenteen päästökauppajärjestelmää uudistetaan siten, että ilmailualan ilmaiset päästöoikeudet poistetaan vuoteen 2026 mennessä ja samalla edistetään kestävien lentopolttoaineiden käyttöä.
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti marraskuussa 2022 ohjausryhmän ja neljä alatyöryhmää valmistelemaan päästökauppalainsäädännön uudistamista.
Uusi mekanismi suojelemaan EU:n teollisuutta hiilivuotoa vastaan
EU luo uuden hiilirajamekanismin (CBAM), joka koskee tuontia maista, joissa päästörajoitteet ovat EU:ta löyhempiä. Näin kompensoidaan EU:n päästökauppajärjestelmän kustannuksia ja kannustetaan kolmansia maita kunnianhimoisiin päästövähennyksiin.
Samalla estetään tuotannon siirtyminen löysemmän säätelyn maihin. Hiilirajamekanismia sovellettaisiin raudan, teräksen, sementin, alumiinin, lannoitteiden, sähkön ja vedyn tuotantoon sekä tietyin edellytyksin epäsuoriin päästöihin. Mekanismi otetaan käyttöön kaksivaiheisesti, siten että raportointivelvoitteet käynnistyvät jo lokakuussa 2024. Toisessa vaiheessa vuodesta 2026 lukien alkaa itse hiilirajamekanismin mukaisen maksun kerääminen asteittain, kun EU:n päästökauppajärjestelmän ilmaiset päästöoikeudet poistetaan vaiheittain.
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti tammikuussa 2023 työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella hiilirajamekanismin kansallista toimeenpanoa.
Lähde: työ- ja elinkeinoministeriön tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.