Uudesta auton hinta-arviopalvelusta kuluttajille ongelmia – toimi näin, jos sait yllätyslaskun
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan sekä Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut yhteydenottoja uudesta suomenkielisestä auton hinta-arviota tarjoavasta palvelusta, joka toimii osoitteessa autoarviointi.fi. Kuluttajien kohtaamat ongelmat ovat samankaltaisia kuin aiemmissa vastaavissa auton hinta-arviopalveluissa. Esimerkiksi palvelun maksullisuus on vaikeasti havaittavissa. Kuluttajien on syytä reklamoida yritykselle perusteettomasta laskusta.
Palvelun maksullisuus saattaa tulla kuluttajille yllätyksenä, sillä 120 euron hinta mainitaan yrityksen verkkosivuilla pienellä tekstillä. Jos kuluttaja tarkastelee verkkopalvelun etusivua mobiililaitteella, ehdot hintatietoineen eivät välttämättä näy näkymässä lainkaan.
Autoarviointi.fi-palvelun taustalla on Quotient INT LTD -niminen yritys, joka kertoo sijaitsevansa Irlannissa. Laskutuksen yhteystiedot johtavat puolestaan Belgiaan.
Kuluttajien yhteydenottoja on tullut tähän mennessä toistakymmentä, mutta valitusmäärän odotetaan kasvavan. Osa kuluttajista kertoo, että he olivat saaneet sähköpostiviestin, jossa markkinoidaan kyseistä palvelua. Mainosviestejä on tullut eri sähköpostiosoitteista.
Kuluttajien on tärkeää muistaa, että verkosta löytyvät auton hinta-arvioita tarjoavat palvelut ovat pääsääntöisesti aina maksullisia, eikä auton rekisterinumeroa tai muita tietoja tule syöttää palveluihin harkitsematta.
Lähde ja lisätietoja: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.