Uudet ohjesivut tarjoavat tukea Soterin sähköisen asioinnin käyttöön
Uudet Soterin (sote-palveluntuottajan rekisteröinti) sähköisen asioinnin ohjeet palveluntuottajille on julkaistu Valviran verkkosivulla. Ohjeet tarjoavat aiempaa kattavampaa tukea yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen hakemusten tekoon.
Ohjeissa on tarkempaa tietoa asioinnin aloittamiseen vaadittavista askeleista, rekisteröintihakemusten, lupahakemusten ja -ilmoitusten sekä muutoshakemusten tekemisestä.
Sähköiseen asiointiin tehdään jatkuvasti teknisiä korjauksia, joiden avulla järjestelmää muokataan käyttäjäystävällisemmäksi. Ohjeita päivitetään sitä mukaa. Hakemusohjeet on tavoitteena tuoda myös sisään sähköiseen asiointiin, jotta käyttäjä näkee jatkossa ne suoraan lomaketta täyttäessään.
Soterin sähköiseen asiointiin saapuneiden sote-rekisteröintihakemusten käsittely on edelleen ruuhkautunut. Hakemusten käsittelyn sujuvoittamiseksi on tärkeää täyttää hakemuksen kaikki kohdat huolellisesti, jotta viranomaiset saavat kaikki tarvittavat tiedot ilman lisäselvityspyyntöä. Soterin hakemusruuhka koskee vain uusia rekisteröityviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia tai olennaisia muutoksia hakeneita. Ennen Soterin käyttöönottoa rekisteröityneiden palveluntuottajien tiedot on siirretty vanhasta rekisteristä Soteriin automaattisesti. Heidän ei tarvitse tässä vaiheessa mennä Soteriin, ellei toiminnassa ole tapahtunut olennaisia muutoksia.
Lähde ja lisätietoja: aluehallintoviraston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.