Uusi koulu juridiikan “ihmistaidoille”
ELINIKÄINEN OPPIMINEN | Juristiammatti on voimakkaassa murroksessa. Tekoäly ja teknologian kehitys muuttavat nopeasti juristin työnkuvaa. Samalla juristit joutuvat miettimään, miten he tuottavat arvoa. Mistä juristin tuoma arvo oikeastaan muodostuu?
"Perinteinen oikeustieteellinen koulutus tähtää usein puhtaasti juridiseen osaamiseen. Se onkin juristin osaamisen ydin. Työelämässä juristit tarvitsevat vahvan asiaosaamisen lisäksi monipuolisia taitoja – asiakasymmärrystä, myymistä, tarinankerrontaa ja empatiaa. Me uskomme, että inhimillisten taitojen arvostus ja tarve kasvavat teknologian kehittyessä," sanoo Antti Innanen, Dotin toimitusjohtaja ja yksi koulun perustajista.
Juridiikan muutokseen keskittyvä toimisto Dot. ja TalTech perustavat ihmistaitoihin ja tekoälyyn keskittyvän kansainvälisen koulun juristeille
Dot. ja Tallinnan teknillinen yliopisto (TalTech) ovatkin laatineet uuden koulun opetusohjelmaa yhteistyössä. Koulu tulee olemaan digitaalinen, mutta järjestää myös live-kursseja ja tapahtumia. Koulu keskittyy ihmistaitoihin (human skills) ja tekoälytyökaluihin.
"Tavoitteena on, että inhimillisten taitojen kursseja voisi tulevaisuudessa sisällyttää osaksi muita juridisia opintoja. TalTech on aina ollut kiinnostunut eri alojen yhteistyöstä, ja tiedetään että menestyneimmät startupit ovat liki poikkeuksetta osanneet yhdistää monialaista osaamista. Uskomme että sama analogia toimii myös juridiikassa. Haluamme olla mukana ja edistää tätä kehitystä," kertoo Tanel Kerikmäe, TalTechin professori ja juridiikan laitoksen johtaja.
Juristi vai tekoäly – vai molemmat?
On arvioitu, että tekoäly tulee vaikuttamaan laajasti juristien työhön. Konsulttitalo Goldman Sachs arvioi, että noin 44 % nykyisistä juridisista tehtävistä automatisoitaisiin tekoälyn avulla.
Tekoäly ei ainoastaan korvaa rutiininomaisia juridisia tehtäviä, vaan se avaa myös uusia mahdollisuuksia juristeille keskittyä monimutkaisempiin ja luovuutta vaativiin tehtäviin. Tekoälyn roolina voi olla esimerkiksi oikeudellisten asiakirjojen tarkastaminen ja tuomioiden analysointi. Tämä vapauttaa juristeja keskittymään syvempään ja vaativampaan strategiseen neuvonantoon ja asiakassuhteiden kehittämiseen, aitoon kumppanuuteen.
Mutta osaavatko juristit näitä taitoja?
"Me näemme tässä mahdollisuuden täydentää ja kehittää juridista koulutusta. Tulevaisuuden juristi osaa juridiikkaa, mutta hyödyntää myös teknologisia ja inhimillisiä taitoja tuottavasti," Innanen jatkaa. "Mieti suosikkijuristiasi: mikä tekee hänestä niin hyvän? Miksi hänen kanssaan on helppo ja mukava työskennellä?"
"Uskomme, että juridisessa täydennyskoulutuksessa tulisi keskittyä inhimillisiin taitoihin ja uusiin työkaluihin. Johtajuus, tarinankerronta ja puhetaidot ovat kaikki tärkeitä, mutta niitä ei tällä hetkellä opeteta juurikaan juristeille. Voisi ajatella, että nämä taidot ovat sisäsyntyisiä – joko osaat johtaa tai et. Mutta se ei pidä paikkaansa. Kaikkia näitä taitoja voi opiskella ja opettaa," kertoo Innanen.
Innasen mukaan koulu on inspiroitunut Ruotsissa toimivasta koodauskoulu Hyper Islandista. "Juridiikan täydennyskoulutus on iso bisnesalue. Suomessa on tosi hyviä tekijöitä ja TalTech on erittäin innovatiivinen ja yrittäjähenkinen yliopisto. Uskomme, että yhdessä voimme rakentaa jotain, joka voi oikeasti tarjota jotain erilaista markkinalla."
Uuden koulun nimi on Bivouac. Mistä nimi tulee?
"Bivouac tarkoittaa väliaikaista leiriä tai suojaa. Meille se on kuin kapinallisten leiri. Järjestämme myös live-tapahtumia ympäri maailmaa, joten siksikin väliaikainen leiri on meille hyvä symboli."
Kirjoittaja Juristikirjeen toimitus
Juristikirje
Juristikirje tarjoaa joka toinen keskiviikko asiantuntijahaastatteluja sekä juttuja juridiikan ilmiöistä ja ihmisistä. Juristikirje tuntee suomalaisen juristin!