Valtion aluehallinnon uudistus etenee valmistelussa seuraavaan vaiheeseen

29.10.2024 07:16

Valtion aluehallinnon uudistusta kannatettiin yleisesti, ja uudistamisen katsottiin olevan tarpeellista ja perusteltua. Lausuntojen perusteella uudistuksen arvioidaan tehostavan resurssien käyttöä, yhdenmukaistavan ja sujuvoittavan lupakäytäntöjä sekä varmistavan asiakkaiden tasapuolisen kohtelun valtion aluehallinnolle kuuluvissa tehtävissä.

Lausunnoissa pidettiin tärkeänä, että Lupa- ja valvontaviraston ja elinvoimakeskusten tehtävät on selkeästi määritelty ja virastojen väliltä karsitaan tehtävien päällekkäisyys. Osa suhtautui kriittisesti ehdotuksiin keskitetyistä tehtävistä. Osa lausunnonantajista esitti muutoksia tehtävänjakoihin Lupa- ja valvontaviraston sekä elinvoimakeskusten välillä.

Esityksessä ehdotettiin, että ympäristöasioille perustettaisiin yleisen edun valvontayksikkö. Osa lausunnonantajista piti yksikön perustamista erityisen tärkeänä, mutta osa myös vastusti ehdotusta.

Virastojen ohjauksen jakautumista yleishallinnolliseen ja toimialakohtaiseen ohjaukseen nähtiin selkeyttävän nykytilannetta ja sitä pidettiin useissa lausunnoissa kannatettavana. Ministeriöiden ohjauksen tulisi pitäytyä strategisella tasolla ja perustua laajaan kokonaiskuvaan. 

Kustannustehokkuuden lisäksi huomiota tulee kiinnittää myös valtion aluehallinnon toiminnan uudistamiseen ja vaikuttavuuteen. Valtionhallinnon, kuntien ja maakuntien yhteistyön tulee jatkua ja sitä tulee tiivistää. 

Valmistelussa tulisi huomioida alueelliset erityispiirteet ja tarpeet

Uudistuksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa lupa- ja valvontakäytäntöjä, sujuvoittaa lupaprosesseja sekä yhdenmukaistaa ratkaisukäytäntöjä, jotta virastojen toiminta olisi yhtenäistä koko maassa. Tämä tavoite nähtiin lausunnoissa tärkeäksi. Eräissä lausunnoissa tuotiin esiin tarve määritellä virastojen, kuntien ja maakuntien yhteistyövelvoitteet lakiin. Valtion ja kuntien välisen tehtävänjaon säilyttäminen nykytilaa vastaavalla tavalla sai kannatusta. 

Valmistelussa tulisi huomioida samaan aikaan valmisteilla olevat, muut uudistukset, kuten työ- ja elinkeinopalvelujen siirtyminen valtiolta kunnille sekä alueidenkäyttölain uudistuminen. 

Tulevien virastojen sisäisessä organisoitumisessa pidettiin tärkeänä, että virastoille jää riittävästi liikkumavaraa, mutta osa lausunnonantajista kannatti myös sisäisen organisoitumisen säätämistä laissa. Eräät lausunnonantajat kiinnittivät huomiota keskittämisratkaisujen määrään ja vaikutuksiin suhteessa elinvoimakeskusten toiminnallisin edellytyksiin. Osassa lausunnoista huolta herätti uudistuksen kireä aikataulu ja valtion vähenevät resurssit.  

Tavoitteena on viedä hallituksen esitys eduskunnan käsittelyyn keväällä 2025. Uusien virastojen on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2026 alussa.

Lähde: valtioneuvoston tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää