Ympäristövaliokunta puoltaa vesienhoidon ympäristötavoitteiden sitovaa säätelyä
Eduskunnan ympäristövaliokunta puoltaa hallituksen esitystä, joka muuttaa vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettua lakia, ympäristönsuojelulakia sekä vesilakia. Mietintöön sisältyy kolme vastalausetta.
Muutoksen myötä lakiin kirjataan vesienhoidon ympäristötavoitteet ja sujuvoitetaan investointien lupamenettelyjen poikkeamismahdollisuuksia.
Vesienhoidon tavoitteena on, että pinta- ja pohjavesien tila ei heikkene ja että vesien tila on vähintään hyvä. Euroopan unionin tuomioistuin linjasi niin sanotussa Weser-tuomiossa (2015), että vesienhoidon ympäristötavoitteet ovat sitovia. Tämän ennakkoratkaisun mukaan lupaa ei voida myöntää sellaiselle uudelle hankkeelle, joka heikentää vesistön tilaa tai vaarantaa vesistön hyvän tilan saavuttamisen.
Suomessa vesienhoidon ympäristötavoitteita ei ole aiemmin säädetty sitoviksi kansallisessa lainsäädännössä. Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksellä kirjataan vallitseva oikeustila lakiin ja saadaan Suomen kansallinen lainsäädäntö vastaamaan EU-sääntelyä ja vesipuitedirektiiviä.
Valiokunta korostaa, että hallituksen esitykseen sisältyvän sääntelyn ei voida arvioida vaarantavan vesien tilaa. Uuden hankkeen tai toiminnon aiheuttaman vesienhoidon ympäristötavoitteesta poikkeamisen edellytyksiin ehdotetaan hieman nykyistä tiukempia reunaehtoja. Vesien tilaan liittyvät reunaehdot eivät muutu, eikä vesipuitedirektiivi myöskään mahdollista esitettyä laajempaa poikkeamisoikeutta.
Jatkossa ympäristönsuojelulaissa ja vesilaissa säädettäisiin, että toiminnanharjoittaja voi hakea poikkeamista vesienhoidon ympäristötavoitteista, kun kyse on hankkeesta, jolla on vaikutuksia vesien tilaan. Yhdenkin laatutekijän tilan laskeminen erinomaisesta hyvään edellyttäisi poikkeuksen saamista, jotta lupa voidaan myöntää. Asia käsiteltäisiin jatkossa ympäristönsuojelulain tai vesilain mukaisessa lupamenettelyssä aluehallintovirastossa, 1.1.2026 alkaen Lupa- ja valvontavirastossa.
Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Mietintöön sisältyy kolme vastalausetta, joista ensimmäinen on sosiaalidemokraattien eduskuntaryhmän ja toinen keskustan eduskuntaryhmän tekemä. Kolmas vastalause on vihreän ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmien yhteinen.
Valiokunnan mietintö YmVM 11/2024 vp.
Lähde: eduskunnan tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ajankohtaiset
Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.