Yrityskauppavalvonnan uusi sitoumusohje julkaistu
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on julkaissut verkkosivuillaan ohjeen hyväksyttävistä sitoumuksista yrityskauppavalvonnassa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on julkaissut verkkosivuillaan kokoelman ohjeita yrityskauppavalvonnasta. Kokoelmaan on lisätty uusi ohje hyväksyttävistä sitoumuksista yrityskauppavalvonnassa.
Sitoumusohjeessa kuvataan aiempaa yksityiskohtaisemmin ehdollista yrityskauppapäätöstä edeltävien sitoumusneuvotteluiden eri vaiheita ja käytäntöjä, joita virasto noudattaa arvioidessaan sitoumusten hyväksyttävyyttä ja niiden noudattamista. Ohjeessa käsitellään tarkemmin etenkin liiketoiminnan myyntiä vaativia luovutussitoumuksia, jotka ovat viraston käytännössä ensisijaisia.
Ohjeen tarkoituksena on sujuvoittaa sitoumusneuvotteluja sekä lisätä yritysten ja yrityskauppoja hoitavien juristien tietoisuutta hyväksyttävistä sitoumuksista ja sitoumusneuvotteluista. Ohjeen avulla yritykset voivat myös paremmin arvioida vaihtoehtoisten sitoumusratkaisujen sisältöä ja toteuttamisedellytyksiä jo yrityskauppojen suunnitteluvaiheessa.
Kilpailulain (948/2011) mukaan sitoumukset ovat ensisijainen tapa ratkaista Kilpailu- ja kuluttajavirastolle ilmoitetusta yrityskaupasta aiheutuvat kilpailuongelmat. Mikäli kilpailuongelmat voidaan välttää yrityskaupan ilmoittajan ehdottamilla sitoumuksilla, Kilpailu- ja kuluttajaviraston tulee määrätä sitoumukset noudatettavaksi ja hyväksyä yrityskauppa ehdollisena. Mikäli ilmoittaja ei esitä sitoumuksia tai sitoumusehdotus on riittämätön, viraston on esitettävä markkinaoikeudelle yrityskaupan kieltämistä. Yrityskaupan osapuolet voivat myös perua Kilpailu- ja kuluttajavirastolle ilmoitetun yrityskaupan missä tahansa käsittelyn vaiheessa, jolloin asian käsittely virastossa raukeaa.
Lähde ja lisätietoja: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus
Juridiikan ja talouden uutiskirje
Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.