Digitaalinen kiinteistökauppa ja maanvuokraus kunnissa ja kaupungeissa
Suomalaisissa kunnissa ja kaupungeissa digitalisoidaan kuntalaisille tarkoitettuja palveluita vauhdilla. Kiinteistökaupat ja maanvuokraukset ovat siirtyneet viime vuosina yhä useammin digitaalisiksi.
Digitaaliset palvelut kiinteistökauppojen ja maanvuokrauksen osalta mahdollistavat kuntalaisille paremman saavutettavuuden ja asiointi hoituu joustavasti ilman eri virastoissa jonottamista. Kunnille ja kaupungeille digitaalisten palveluiden käyttö tarkoittaa ajallisia ja taloudellisia säästöjä.
Siirtyminen digitaalisiin palveluihin ei tarkoita asiakaspalvelun laadun heikkenemistä, päinvastoin. Kaupantekotilaisuuden voi edelleen järjestää perinteillä tavalla, vaikka itse kauppa- tai maanvuokraprosessi tehtäisiin sähköisesti. Vaikka kauppatavaksi valikoituisi täysin digitaalinen tapa, voi kunta toivottaa uudet kuntalaiset tervetulleiksi muilla tavoin.
Digitaalisen kiinteistökaupan ja maanvuokrauksen edut kunnille ja kaupungeille
1. Ei enää puljaamista aikataulujen kanssa
Digitaalinen kiinteistökauppa tuo mukanaan joustavuutta kaikille osapuolille. Kaikki tai vain osa kaupan tai maanvuokrasopimuksen osapuolista voi allekirjoittaa kauppakirjan etänä. Yhtä lailla kiinteistökauppa tai maanvuokrasopimuksen allekirjoittaminen voidaan hoitaa perinteisellä kaavalla, vaikka kaupassa hyödynnettäisiinkin digitaalisia palveluita. Valinta on teidän!
2. Ajan ja rahan säästöä
Digitaalinen kauppatapa säästää niin kuntien kuin kuntalaisten aikaa. Kaikki se aika, joka ennen olisi mennyt kauppa-ajan sopimiseen sekä työ- ja vapaapäivien sumplimiseen, on nyt käytettävissä tuottavampaan tekemiseen. Lisäksi kiinteistökauppapalvelun kunta- tai käyttäjäkohtaiset asetukset sujuvoittavat hakemusten tekemistä ja minimoivat asiakirjojen kirjoitusvirheet, joka tuo lisää tehokkuutta.
3. Tuki erilaisille kauppatyypeille
Digitaalinen kiinteistökauppa mahdollistaa erilaisten kauppatyyppien toteuttamisen. Kiinteistökaupan osapuolena voi olla yritys ja myyjänä esimerkiksi kuolinpesä. Kiinteistökauppapalvelussa voi myös käynnistää kaupan, joka käsittää useamman kohteen. Palvelu mahdollistaa myös maanvuokrasopimusten tekemisen.
4. Kaupanvahvistajaa ei enää tarvita
Digitaalisesti tehdyssä kaupassa ei tarvita kaupanvahvistajaa, sillä järjestelmä tekee tarvittavat tarkistukset eri taustarekistereistä.
5. Lainhuuto automaattisesti vireille
Kiinteistökauppapapalvelun käyttäjän ei tarvitse muistaa hakea erikseen lainhuutoa eikä vuokraoikeuden kirjaamista, koska hakemukset tulevat automaattisesti vireille.
6. Turvallisuus
Digitaalisesti tehty kauppakirja on turvallinen tapa hoitaa kiinteistökauppa. Sillä vältytään henkilötietoja sisältävän kauppakirjan lähettämiseltä sähköpostin tai postin kautta. Palvelu myös tarkastaa välittäjän puolesta reaaliajassa tietoja eri viranomaislähteistä, joka lisäävät luotettavuutta ja nopeuttavat kaupantekoprosessia.
7. Digitaaliset asiakirjat
Käyttämällä kiinteistökauppapalvelua, hakemukset ja valmiit asiakirjat jäävät talteen palvelun arkistoon. Arkistosta valmiiksi digitaalisessa muodossa olevat asiakirjat on helppo siirtää kunnan omaan asianhallintajärjestelmään.
Katso myös nämä
Kiinnostuitko tai heräsikö sinulle kysymyksiä?
Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin kerromme tarkemmin, miten aloitat digitaalisen kaupankäynnin ja miten se tuo joustavuutta arkeesi.