Näin varmistat hyvän asiakaskokemuksen digitaalisessa kiinteistökaupassa
Kuten perinteissä kiinteistökaupassa, myös digitaalisessa kauppatavassa kiinteistönvälittäjällä on ratkaiseva rooli siitä, millainen kokemus asiakkaille kaupasta jää. Kun asiakkaat voivat luottaa siihen, että välittäjä hoitaa kauppaan liittyvät yksityiskohdat ajallaan ja ammattitaitoisesti, on elämän suurimman kaupan tekeminen monin verroin helpompaa.
Hyvän asiakaskokemuksen onnistumisen avaimet digitaalisessa kiinteistökaupassa
1. Hyväksytä kauppakirja osapuolilla
Varmista, ettei kauppakirjassa tai sen ehdoissa ole digitaalisen prosessin kanssa ristiriidassa olevia kohtia, esim. viittauksia kaupantekotilaisuuteen.
Varmista ennen allekirjoitusprosessin käynnistystä, että osapuolet ovat perehtyneet kauppakirjaan ja hyväksyneet sen.
2. Varmista, että pankit ovat ajan tasalla
Toimita valmis kauppakirja myös osapuolten pankeille tarkastettavaksi.
Varmista myös, että ostaja ja myyjä ovat olleet yhteydessä pankkiinsa tulevasta kiinteistökaupasta, jotta esim. rahoitukseen, maksuihin ja panttikirjojen siirtoihin liittyvät asiat voidaan valmistella pankeissa ajoissa.
3. Sovi, miten maksut hoidetaan
Sovi pankkien kanssa kiinteistökauppaan liittyvistä maksuista (kauppahinta, varainsiirtovero ja välityspalkkio) ja esim. panttikirjojen siirtositoumuksesta, joka voidaan sisällyttää osaksi digitaalista kaupantekoa kiinteistökauppapalvelussa.
4. Sovi, miten allekirjoitukset hoidetaan
Pidetäänkö allekirjoitustilaisuus esim. välittäjän toimistolla, myytävässä kohteessa vai allekirjoittavatko kaikki tai osa osapuolista kauppakirjan etänä.
5. Kertaa osapuolten kanssa kaupan kulku
Varmista, että myyjät ja ostajat sekä pankit ovat kaikki tietoisia digitaalisen kiinteistökaupan kulusta sekä siitä, mitä on sovittu.
Kiinnostuitko tai heräsikö sinulle kysymyksiä?
Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin kerromme tarkemmin, miten aloitat digitaalisen kaupankäynnin ja miten se tuo joustavuutta arkeesi.